تازه ها

ساخت وبلاگ

میش افشار

 

میش افشار ی كه يكي از منابع مهم ژنتيكي در بخش میشان كشور بوده و صفات و خصوصيات توليدي بالقوه با ارزشي را دارا است. تاكنون مورد بررسي دقيق كارشناسي قرار نگرفته است. و لذا كمتر منبعي را در بين ادبيات پرورش میش مي‌توان پيدا كرد كه خصوصيات فنوتيپي نزاد افشاری را مورد بررسي و تحليل قرار داده باشد.این نژاد از میشان در وسعتي قريب به ۲۰۰۰۰ كيلومتر مربع در بين استان زنجان و قسمتي از استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان پراكنده هستند. بيشترين جمعيت و منطقه اصلي پراكنش میش نژاد افشار ی در استان زنجان قرار گرفته است كه شامل ۶۵% از جمعيت میشان استان و بالغ بر يك ميليون رأس در منطقه پراكنش است. در داخل استان زنجان نيز شهرستان «ماهنشان» داراي بيشترين تعداد از اين جمعيت است.

 

خصوصيات فنوتيپی میش افشار

در ادامه می توانید با مهم ترین و اصلی ترین خصوصیات میش افشار اشنا شوید.

 

– رنگ غالب در میشانِ بالغ قهوه‌اي متمايل به قرمز يكدست، بدون لكه با دامنه تغييرات از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره متمايل به سياه است و رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌اي متمايل به سياه بوده و به تدريج با افزايش سن رنگ بدن روشن‌تر مي‌گردد.

– شكل عمومي گوش‌ها به‌صورت افتاده و بزرگ بوده، ليكن میش افشار نيم گوش و بدون گوش نيز در بين اين جمعيت ديده مي‌شود.

– چشم‌ها از نگاه جانبي برجسته به نظر مي‌رسند و رنگ غالب چشم‌ها به رنگ قهوه‌اي متمايل به قرمز براق است.

– قوچ و ميش هر دو فاقد شاخ هستند.

– در روي بيني قوچ‌هـا اكثرا انحنـا وجود دارد و در ميش‌ها صـاف يا داراي انحنـاي كمـي است.

– گردن در قوچ‌ها قوي و ضخيم بوده و در ميش‌ها دراز و نازك است.

– دنبه در میش افشار دو لپي بوده و به صورت سفره‌اي و پهن است.

این میشان جزو میشان سنگين دنبه كشور محسوب مي‌گردد. دنبه در اين حيوان معمولا داراي شيب خاصي است كه از ناحيه كمر حيوان شروع مي‌شود و حالت افتادگي را به دنبه مي‌دهد. دنبه در اين نژاد بعضا تا پائين‌تر از مفصل خرگوشي نيز مي‌رسد ولي غالبا بالاي مفصل خرگوشي قرار دارد .

 دنبالچه پوشيده از پشم و بدون ذخيره چربي بوده و برجستگي دنبالچه از نماي جانبي چندان قابل مشاهده نيست. دنبالچه ممكن است گاهي درازتر از دنبه باشد.

 این نژاد از میشان جزو میشان بلند قد محسوب مي‌گردد و دست و پاي آن از ظرافت خاصي برخوردار است كه حيوان را قادر به راه‌پيمايي در كوهستان و مناطق سنگلاخي مي‌نمايد.

قوچ و ميش هر دو فاقد منگوله هستند. ولي واريته قزل افشار داراي منگوله است.

سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در میش افشار غالبا پوشيده از پشم بوده، ليكن زير گردن، زير شكم، دست و پا و صورت فاقد پشم است و از موهاي زبري كه رنگ آن‌ها تيره‌تر از رنگ پشم حيوان است، پوشيده شده است. از نظر كميت و كيفيت پشم در مقايسه با ساير میشان بومي استان، متفاوت و از نظر ظرافت الياف با میشان مغاني، قزل و بختياري مشابه بوده و داراي پشم ضخيمي است كه در صنعت قالي‌بافي استان از آن استفاده مي‌گردد.

انواع واريته‌هاي میش نژاد افشار

واريته قزل افشار:

لفظ قزل به معني قرمز سير متمايل به قهوه‌اي است.میش قزل واريته‌اي از نژاد افشاری است كه محل اصلي پراكنش آن استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي است ولي در ميان گله‌هاي موجود در استان زنجان نيز يافت مي‌شود. اين میش داراي سري نسبتا بزرگ‌تر از نژاد اصلي میش افشار بوده و همچنين داراي پشم‌های ضخيم‌تر و كم‌پشت‌تر است. رنگ موي صورت و دست و پا قهوه‌اي تيره تا متمايل به سياه بوده و داراي دنبالچه است كه در ابتدا قلبي‌شكل بوده و پر از چربي است. پشم‌هاي روي دنبه و زير شكم و زير گردن معمولا ريخته و قابل استفاده نيستند. اين واريته قدري سنگين‌تر از نژاد اصلي است. نوعي از اين واريته كه رنگ آن تيره بوده و به سياهي گرايش دارد، به‌نام «قره قزل» معروف است. در اين نوع از میشان گاهي پشم عمده قسمت‌هاي بدن ريخته و فقط مقدار كمي در منطقه پشتي حيوان باقي مي‌ماند. دنبه معمولا پائين‌تر از مفصل خرگوشي قرار دارد.

 

واريته قاشقا افشار:

واريته‌اي از نژاد افشاری بوده كه تقريبا تمامي خصوصيات اين نژاد را داراست. ليكن روي پيشاني آن لكه سفيدي موجود است. اين میش را به‌وفور مي‌توان در بين گله‌هاي میش افشار پيدا نمود.

 

واريته قمر افشار:

اين واريته تقريبا تمامي خصوصيات اين نژاد را داراست. تنها تفاوت اين واريته با نژاد اصلي میش افشار در رنگ پشم آن است كه رنگي تقريبا متمايل به خاكستري دارد.

 

واريته آق افشار:

در اين واريته كل رنگ بدن سفيد يك دست بدون لكه است. البته فراوانـي اين واريته كم است و برخي اعتقاد دارند كه اين رنگ حاصل انتقال ژن مغلوب آلبينيسم است، كه البته نياز به تحقيق دارد.

 

ویژگی میش افشار

گستردگي وسيع و طبيعي میش افشار در سطح چهار استان زنجان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان معلول خصوصيات و ويژگي‌هاي خاص اين نژاد است كه اهم آن‌ها به‌طور خلاصه عبارتند از:

 

 سرعت رشد بالاي نژاد افشاری به‌طوري‌كه جزو اولين گروه میشان گوشتي و هم‌رديف میشان لري بختياري، ماكوئي و مغاني قرار گرفته است.

 توليد شير خوب و پرچرب اين میش كه بيشتر به مصرف تهيه انواع لبنيات و فرآورده‌هاي آن مي‌رسد، باعث شده است كه جزو میشان دو منظوره گوشتي – شيري نيز تقسيم‌بندي شود.

 سازگاري و عادت‌پذيري آن با شرايط آب و هوايي مناطق سردسير.

 قدرت راه‌پيمايي و كوه‌پيمايي خوب میش افشار به‌طوري‌كه قادر است فاصله ۱۰۰ كيلومتري بين ييلاق و قشلاق را به راحتي طي نمايد.

بالا بودن نسبي دو قلوزايي اين نژاد نسبت به ساير نژادهاي میش استان زنجان و كشور.

 مقاومت میش نژاد افشاری در مقابل امراض انگلي داخلي و خارجي.

بالا بودن ضريب تبديل و داشتن بازده اقتصادي مطلوب.

 

 

مجموعه: گوسفند افشار  بازدید: 0

امتیاز کاربرانستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

گوسفند افشار

 

User Rating: 0 / 5

گوسفند شال

 

گوسفند افشار

 

گوسفند افشار ی كه يكي از منابع مهم ژنتيكي در بخش گوسفندان كشور بوده و صفات و خصوصيات توليدي بالقوه با ارزشي را دارا است. تاكنون مورد بررسي دقيق كارشناسي قرار نگرفته است. و لذا كمتر منبعي را در بين ادبيات پرورش گوسفند مي‌توان پيدا كرد كه خصوصيات فنوتيپي نزاد افشاری را مورد بررسي و تحليل قرار داده باشد.این نژاد از گوسفندان در وسعتي قريب به ۲۰۰۰۰ كيلومتر مربع در بين استان زنجان و قسمتي از استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان پراكنده هستند. بيشترين جمعيت و منطقه اصلي پراكنش گوسفند نژاد افشار ی در استان زنجان قرار گرفته است كه شامل ۶۵% از جمعيت گوسفندان استان و بالغ بر يك ميليون رأس در منطقه پراكنش است. در داخل استان زنجان نيز شهرستان «ماهنشان» داراي بيشترين تعداد از اين جمعيت است.

 

خصوصيات فنوتيپی گوسفند افشار

در ادامه می توانید با مهم ترین و اصلی ترین خصوصیات گوسفند افشار اشنا شوید.

 

– رنگ غالب در گوسفندانِ بالغ قهوه‌اي متمايل به قرمز يكدست، بدون لكه با دامنه تغييرات از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره متمايل به سياه است و رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌اي متمايل به سياه بوده و به تدريج با افزايش سن رنگ بدن روشن‌تر مي‌گردد.

– شكل عمومي گوش‌ها به‌صورت افتاده و بزرگ بوده، ليكن گوسفند افشار نيم گوش و بدون گوش نيز در بين اين جمعيت ديده مي‌شود.

– چشم‌ها از نگاه جانبي برجسته به نظر مي‌رسند و رنگ غالب چشم‌ها به رنگ قهوه‌اي متمايل به قرمز براق است.

– قوچ و ميش هر دو فاقد شاخ هستند.

– در روي بيني قوچ‌هـا اكثرا انحنـا وجود دارد و در ميش‌ها صـاف يا داراي انحنـاي كمـي است.

– گردن در قوچ‌ها قوي و ضخيم بوده و در ميش‌ها دراز و نازك است.

– دنبه در گوسفند افشار دو لپي بوده و به صورت سفره‌اي و پهن است.

این گوسفندان جزو گوسفندان سنگين دنبه كشور محسوب مي‌گردد. دنبه در اين حيوان معمولا داراي شيب خاصي است كه از ناحيه كمر حيوان شروع مي‌شود و حالت افتادگي را به دنبه مي‌دهد. دنبه در اين نژاد بعضا تا پائين‌تر از مفصل خرگوشي نيز مي‌رسد ولي غالبا بالاي مفصل خرگوشي قرار دارد .

 دنبالچه پوشيده از پشم و بدون ذخيره چربي بوده و برجستگي دنبالچه از نماي جانبي چندان قابل مشاهده نيست. دنبالچه ممكن است گاهي درازتر از دنبه باشد.

 این نژاد از گوسفندان جزو گوسفندان بلند قد محسوب مي‌گردد و دست و پاي آن از ظرافت خاصي برخوردار است كه حيوان را قادر به راه‌پيمايي در كوهستان و مناطق سنگلاخي مي‌نمايد.

قوچ و ميش هر دو فاقد منگوله هستند. ولي واريته قزل افشار داراي منگوله است.

سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در گوسفند افشار غالبا پوشيده از پشم بوده، ليكن زير گردن، زير شكم، دست و پا و صورت فاقد پشم است و از موهاي زبري كه رنگ آن‌ها تيره‌تر از رنگ پشم حيوان است، پوشيده شده است. از نظر كميت و كيفيت پشم در مقايسه با ساير گوسفندان بومي استان، متفاوت و از نظر ظرافت الياف با گوسفندان مغاني، قزل و بختياري مشابه بوده و داراي پشم ضخيمي است كه در صنعت قالي‌بافي استان از آن استفاده مي‌گردد.

انواع واريته‌هاي گوسفند نژاد افشار

واريته قزل افشار:

لفظ قزل به معني قرمز سير متمايل به قهوه‌اي است.گوسفند قزل واريته‌اي از نژاد افشاری است كه محل اصلي پراكنش آن استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي است ولي در ميان گله‌هاي موجود در استان زنجان نيز يافت مي‌شود. اين گوسفند داراي سري نسبتا بزرگ‌تر از نژاد اصلي گوسفند افشار بوده و همچنين داراي پشم‌های ضخيم‌تر و كم‌پشت‌تر است. رنگ موي صورت و دست و پا قهوه‌اي تيره تا متمايل به سياه بوده و داراي دنبالچه است كه در ابتدا قلبي‌شكل بوده و پر از چربي است. پشم‌هاي روي دنبه و زير شكم و زير گردن معمولا ريخته و قابل استفاده نيستند. اين واريته قدري سنگين‌تر از نژاد اصلي است. نوعي از اين واريته كه رنگ آن تيره بوده و به سياهي گرايش دارد، به‌نام «قره قزل» معروف است. در اين نوع از گوسفندان گاهي پشم عمده قسمت‌هاي بدن ريخته و فقط مقدار كمي در منطقه پشتي حيوان باقي مي‌ماند. دنبه معمولا پائين‌تر از مفصل خرگوشي قرار دارد.

 

واريته قاشقا افشار:

واريته‌اي از نژاد افشاری بوده كه تقريبا تمامي خصوصيات اين نژاد را داراست. ليكن روي پيشاني آن لكه سفيدي موجود است. اين گوسفند را به‌وفور مي‌توان در بين گله‌هاي گوسفند افشار پيدا نمود.

 

واريته قمر افشار:

اين واريته تقريبا تمامي خصوصيات اين نژاد را داراست. تنها تفاوت اين واريته با نژاد اصلي گوسفند افشار در رنگ پشم آن است كه رنگي تقريبا متمايل به خاكستري دارد.

 

واريته آق افشار:

در اين واريته كل رنگ بدن سفيد يك دست بدون لكه است. البته فراوانـي اين واريته كم است و برخي اعتقاد دارند كه اين رنگ حاصل انتقال ژن مغلوب آلبينيسم است، كه البته نياز به تحقيق دارد.

 

ویژگی گوسفند افشار

گستردگي وسيع و طبيعي گوسفند افشار در سطح چهار استان زنجان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان معلول خصوصيات و ويژگي‌هاي خاص اين نژاد است كه اهم آن‌ها به‌طور خلاصه عبارتند از:

 

 سرعت رشد بالاي نژاد افشاری به‌طوري‌كه جزو اولين گروه گوسفندان گوشتي و هم‌رديف گوسفندان لري بختياري، ماكوئي و مغاني قرار گرفته است.

 توليد شير خوب و پرچرب اين گوسفند كه بيشتر به مصرف تهيه انواع لبنيات و فرآورده‌هاي آن مي‌رسد، باعث شده است كه جزو گوسفندان دو منظوره گوشتي – شيري نيز تقسيم‌بندي شود.

 سازگاري و عادت‌پذيري آن با شرايط آب و هوايي مناطق سردسير.

 قدرت راه‌پيمايي و كوه‌پيمايي خوب گوسفند افشار به‌طوري‌كه قادر است فاصله ۱۰۰ كيلومتري بين ييلاق و قشلاق را به راحتي طي نمايد.

بالا بودن نسبي دو قلوزايي اين نژاد نسبت به ساير نژادهاي گوسفند استان زنجان و كشور.

 مقاومت گوسفند نژاد افشاری در مقابل امراض انگلي داخلي و خارجي.

بالا بودن ضريب تبديل و داشتن بازده اقتصادي مطلوب.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 102 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:10

گوسفند قزل

گوسفند قزل یکی دیگر از انواع گوسفندانی می باشد که توسط ما پرورش داده می شود. همان طور که میدانید از بین نژاد مختلف گوسفند در ایران نژاد قزب یکی از محبوب ترین نژاد ها می باشد. در ادامه سعی بر آن داریم تا با ارائه و معرفی مشخثات این نوع نژاد محبوب شما را با این نوع گوسفند بیشتر آشنا نماییم.

مشخصات گوسفند قزل

در بررسی مشخصات گوسفند قزل چند مورد بسیار مهم وجود دارد. تمامی این موارد به ظاهر این نژاد بر می گردد و ما در یک جدول به معرفی این موارد خواهیم پرداخت

ردیف

مشخصات

نوع

مشخصات

1

رنگ

قهو ه اي روشن تا تيره

هر چه سيرتر باشد به توده اصيل نزديكتر و مطلوب تر است  رنگ دنبه و سينه مانند چهار قلم تيره تر از ساير نقاط بدن مي باشد 

2

ریخت (شکل)

اندازه بدن بزرگ

گوسفند قزل نژاد گوشتي، شيري دنبه گرد  و داراي دنبالچه مناسب به شكل گلابي و از نيمرخ بصورتقوچ و ميش بدون شاخ 

3

وزن

جزء نژادهاي سنگين وزن

دارای وزن متوسط  53.58  کیلو گرم * افزايش روزانه 250  الي  300 گرم

 

 

مشخصات ايستگاه پرورش واصلاح نژاد گوسفند قزل :

1

سال احداث

1364

2

محل احداث

شهرستان مياندوآب ملا شهاب الدين در5كيلو متري شهرستان مياندوآب

3

مساحت كلي ايستگاه

27 هكتار

4

زيربناي مسقف

5446 متر مربع

5

زيربناي غيرمسقف

5223 متر مربع

 

 

سفارش گوسفند قزل

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع گوسفند ایرانی می توانید با ما تماس بگیرید. در قسمت تماس با ما اطلاعات لازم برای تماس وجود دارد. همچنین ارائه مشاوره در زمینه انواع نژاد های گوسفندان ایرانی کاملا رایگان انجام می شود. مدیریت مجموعه آقای عباس شالی می باشند که شماره تماس ایشان در ابتدای سایت و همچنین در قسمت تماس با ما درج شده است. با ما تماس بگیرید.

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:10

گوسفند شال

 

خرید گوسفند شال با توجه به سرعت وزن گیری بالا تقریبا افزایش وزن 240 گرمی در روز و درصد بالای دوقلوزایی کاملا طبیعی است اما باید توجه داشته باشید که این نژاد گوسفند با شرایط آب و هوای گرمسیری سازگار است و مناسب پرورش در آب و هوای سرد و کوهستانی نیست.

 

یکی از مهمترین منابع غذایی که حاوی پروتئین زیاد و انواع مواد مغذی است گوشت گوسفندی است از این رو پرواربندی گوسفندان همیشه سود کلانی دارد به خصوص اینکه اگر نژاد گوسفندان گوشتی را انتخاب کنید. گوسفند شال یکی از نژادهای گوسفندان گوشتی بومی ایران است که دامداران زیادی علاقه مند به خرید این گوسفند هستند زیرا سرعت وزن گیری بالایی دارد و گوشت آن کم چرب است. گوسفند شال علاوه بر درصد بالای گوشت، درصد دوقلوزایی بالای در حد 40 درصد دارد از این رو برای تولید مثل گوسفند زنده و پرواربندی گوسفندان می تواند گزینه خوبی برای خرید باشد.

ویژگی های ظاهری گوسفند شال :

این نژاد گوسفند شال با درصد دوقلوزایی بالا بومی استان قزوین و شهرستان بوئین زهرا است که با توجه به شرایط آب و هوای گرمسیری که این منطقه دارد حتی پرورش گوسفند زنده در مناطق گرمسیری چون کرمان، سمنان، یزد و گلستان رواج دارد اما برای مناطق کوهستانی این نژاد گوسفند مناسب نیست

گوسفند شال از دسته گوسفندان سنگین وزن

گوسفند شال با در صد دوقلوزایی بالا را جزو دسته گوسفندان سنگین وزن چون مغانی و افشاری می دانند و دنبه ی زیادی دارد، وزن بره شال در بدو تولد نزدیک به 5 کیلوگرم و وزن گوسفند شال در سن بلوغ بین 67 تا 72 کیلوگرم است. روزانه بیش از 130 گرم به وزن گوسفند شال افزوده می شود و به دلیل  کیفیت بالای گوشت شال و درصد بالای گوشت نسبت به چربی خرید و فروش گوسفند شال به وفور در ایران مشاهده می شود.

1-درصد دوقلوزایی آن 40 درصد

2-وزن بره نر در بدو تولد : 4.8 و بره ماده 4.5 کیلوگرم

3-وزن بره در پایان شیرخوارگی : بره نر 26 و بره ماده 24 کیلوگرم

4-وزن شش ماهگی بره نر 34 و بره ماده 31 کیلوگرم

5-وزن گوسفند بالغ شال: نر 72 و ماده 67 کیلوگرم

6-افزایش وزن گوسفند در دوره پرواربندی 130 الی 240 گرم

7-بازده لاشه گوشت 46%

8-میزان شیر تولید شده میش شال روزانه 800 گرم

9-میزان دوره شیردهی 5 ماه

10-بومی استان قزوین

11-جمعیت : 150 هزار راس

12-رنگ : سیاه در بدو تولد و تمایل به خاکستری روشن در سن بلوغ

پرورش نژاد گوسفند شال سود بالایی دارد :

همانطور که در مشخصات و ویژگی های این نژاد گوسفند ایرانی مشاهده می کنید با توجه به درصد لاشه گوشت 40 درصدی و کم چرب بودن گوشت آن جزو بهترین نژاد گوسفندان گوشتی و پرواری در ایران بعد از گوسفندان سنگسری محسوب می شود.

 

گوسفند نژاد شال بهتر است یا افشار ؟

 

نژاد گوسفند شال به مانند نژاد قزل، مهربانی، افشاری جزو دسته گوسفندان سنگین وزن هستند که دنبه زیادی دارند و جالب است بدانید هر دو نژاد شال و افشاری نسبتا در لاشه  گوشت درصد مشابهی دارند با این تفاوت که گوسفندان شال درصد دو قلوزایی بیشتری نسبت به افشاری دارند و البته این نژاد گوسفند بیشتر برای مناطق  گرمسیری و نیمه بیابانی خوب است در صورتی که نژاد گوسفندان افشاری برای مناطق کوهستانی و آب و هوای سرد خوب است.

 

هنگام خرید گوسفند شال با در صد دوقلوزایی بالا حتما دقت فرمایید

 

حتما در انتخاب و خرید گوسفندان ایرانی باید دقت کنید که با توجه به منطقه زندگی شما کدام نژاد بهتر است و علاوه بر آن به یک سری مشخصات توجه کنید تا بتوانید گوسفند سالم و سرحال خریداری کنید که این مورد برای تمامی نژادها صدق می کند.

 

ریختن پشم گوسفند نشانه از بیماری گری است.

 

کوتاه بودن فک پایین و بالا نشانه این است که گوسفند به خوبی نمی تواند بچرد.

 

داندان های شکسته و از هم باز شده نشانه گوسفندان پیر است.

 

گوسفند سالم چشمانی براق، پاهای قوی،پوست بدون زخم دارد.

 

با دست زدن به بیضه گوسفندان یا همان دنبلان گوسفندان از سلامت آنها مطمئن شوید.

 

دنبلان گوسفندان باید به اندازه و در یک راستا باشند.

 

قوچ خوب باید قیافه ای خشن و نرینه داشته باشد.

 

سینه ای پهن داشته باشد.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 106 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:09

گوسفند افشار

گوسفند افشاری یکی از بهترین نژاد گوسفند ایرانی است که نژادی است گوشتی با رنگ بدن قهوه ای روشن تا تیره و بندرت سفید مشاهده می شود. میانگین وزن آن در قوچ بالغ 65/88 کیلوگرم و در میش بالغ 52/70 کیلوگرم می باشد.

پراکنش: گوسفند افشاری در وسعتی قریب به 20000 کیلومتر مربع در بین استان زنجان و قسمتی از استانهای آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی و مرکز اصلاح نژاد قزوین شهـــر شال است.

‌جمعیت: بالغ بر یک میلیون رأس می‌باشد.

رنگ: رنگ غالب در گوسفندان بالغ قهوه‌ای متمایل به قرمز یکدست، بدون لکه با دامنه تغییرات از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه و به ندرت به رنگ سفید مشاهده می شود. رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌ای متمایل به سیاه بوده و به تدریج با افزایش ‌سن رنگ بدن روشن‌تر می‌گردد.

خصوصیات ظاهری: گوشها معمولا به صورت افتاده و بزرگ بوده، لیکن گوسفند افشاری نیم گوش و بدون گوش نیز دیده می‌شود. قوچ و میش هر دو فاقد شاخ می‌باشند. روی بینی در قوچها اکثرأ انحنا وجود دارد و در میشها صاف یا دارای انحنای کمی است‌. گردن در میش ها دراز بوده و در قوچها قوی و ضخیم می‌باشد. دنبه در گوسفند افشاری دو لپی بوده و به صورت سفره‌ای و پهن می‌باشد. گوسفند افشاری جزو گوسفندان سنگین ‌دنبه کشور محسوب می‌گردد. دنبه در این حیوان معمولا دارای شیب خاصی است که از ناحیه کمر حیوان شروع‌ می‌شود و حالت افتادگی را به دنبه می‌دهد.

دنبالچه دارای پشم، بدون ذخیره چربی بوده و برجستگی دنبالچه از نمای جانبی چندان قابل مشاهده نیست‌. دنبالچه ممکن است گاهی درازتر از دنبه باشد. گوسفند افشاری جزو گوسفندان بلند قد محسوب می‌گردد و بیومتریهای انجام شده نشان می‌دهد که ارتفاع کمر دراین حیوان قدری بلندتر از ارتفاع جدوگاه می‌باشد و دست و پا از ظرافت خاصی برخوردار است که حیوان را قادر به ‌راه پیمایی در کوهستان و مناطق سنگلاخی می‌نماید. سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در این حیوان غالبأ پوشیده از پشم بوده، لیکن زیر گردن، زیر شکم، دست و پاو صورت فاقد پشم است و از موهای زبری که رنگ آنها تیره‌تر از رنگ پشم حیوان است پوشیده شده است‌. از نظر کمیت و کیفیت پشم در مقایسه با سایر گوسفندان بومی استان، متفاوت و از نظر ظرافت الیاف با گوسفندان  شال. مغانی، قزل و بختیاری مشابه بوده و دارای پشم ضخیمی می‌باشد که در صنعت قالی بافی  از آن استفاده می‌کنند.

خصوصیات تولیدی:

میانگین وزن تولد بره نر 4.35 کیلوگرم

میانگین وزن تولد بره ماده 4 کیلوگرم

میانگین وزن پایان شیرخوارگی بره نر 29.5 کیلوگرم

میانگین وزن پایان شیرخوارگی بره ماده 26.5 کیلوگرم

میانگین وزن شش ماهگی بره نر 41.24 کیلوگرم

میانگین وزن شش ماهگی بره ماده 38.7 کیلوگرم

میانگین وزن در قوچ بالغ 65/88 کیلوگرم و در میش بالغ 52/70 کیلوگرم می باشد.

میانگین وزن پشم سالانه تولیدی در بره نر 641 گرم

میانگین وزن پشم بره سالانه تولیدی در ماده 478 گرم

خصوصیات ژنتیکی:

1- چند قلو زایی

2- سرعت رشد بالای این نژاد بطوریکه جزء اولین گروه گوسفندان گوشتی کشور و هم ردیف گوسفند بختیاری، گوسفند ماکویی و گوسفند مغانی قرار گرفته است.

3- تولید شیر خوب و پرچرب این گوسفند که باعث‌شده است جزء گوسفندان دو منظوره گوشتی شیری قرار بگیرد.

4- سازگاری و عادت پذیری آن با شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر.

5- قدرت راه پیمایی و کوه پیمایی خوب این نژاد بطوریکه قادر است فاصله 100 کیلو متری بین ییلاق و قشلاق رابه راحتی طی نماید.

6- بالا بودن نسبی دو قلو زایی این نژاد بعد نژاد شـــــال

7- مقاومت گوسفند افشاری در مقابل امراض انگلی داخلی و خارجی.

 

8- بالا بودن ضریب تبدیل و داشتن بازده اقتصادی مطلوب.

برای خرید نژاد افشار و شال اصلاح شده

می توانید به کارشناس فروش رامین ذکریایی تماس حاصل فرمایید

قیمت مناسب دوقلوزایی بالا هدف ماست

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 119 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:08

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست؟

 

به حذف مواد آلی قوی ، ذرات کلوئیدی و آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی که با روش های لجن فعال و بیولوژیکی متعدد قابل حذف نمی باشند ، اصطلاحا تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی گفته می شود .با توجه به نوع فاضلاب و مواد آلاینده موجود در آنها و همچنین کیفیت خروجی تصفیه خانه ها از روش های مختلفی برای تصفیه شیمیایی فاضلاب استفاده می شود.به طوری که در برخی از شرایط تنها با لخته سازی ذرات چربی و کل.ئیدی می توان فاضلاب را به کیفیت مطلوب رساند و در برخی به سایر روش ها و فرآیندها از قبیل خنثی سازی ، اکسداسیون و شناور سازی و ....نیز خواهد بود. مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه آب وفاضلاب

کاربرد روش های شیمیایی در تصفیه فاضلاب:

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب همگی در یک تصفیه خانه مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه بسته به نوع پساب مورد نیاز خروجی و کیفیت فاضلاب ورودی یک یا چند مورد در کنار هم استفاده می شوند ، در حالت کلی نتایج زیر از تصفیه شیمیایی فاضلاب حاصل می شود:

1-حذف مواد آلی قوی

2-کنترل بو فاضلاب

3-حذف فلزات سنگین

4-حذف BOD و COD

5-کنترل PH فاضلاب مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه فاضلاب

معایب استفاده از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

برخلاف روش های فیزیکی و بیولوژیکی تصفیه فاضلاب ، استفاده از روش های شیمیایی تصفیه همچون فرآیند انعقاد شیمیایی و کلر زنی در فرآیند ضد عفونی و گندزدایی منجر به افزایش TDS پساب  می دهد .این مسئله می تواند در واحدهای پس از واحد تصفیه شیمیایی مشکل ساز باشد.البته لازم به ذکر است در مواردی که تصفیه فاضلاب مستلزم رعایت محدودیت های وجود مواد مغذی و شیمیایی باشد استفاده از فرآیندهای شیمیایی اجتناب نا پذیر است.

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

1-انعقاد و لخته سازی شیمیایی:

در فاضلاب ها معمولا ذرات کلوئیدی وجود دارند که دارای بار الکتریکی منفی می باشند، این امر باعث می شود که در واحد ته نشینی فاضلاب این ذرات ته نشین نشوند و تشکیل لخته ندهند و عمل ته نشینی را با مشکل روبه رو می سازند .به همین دلیل با استفاده از مواد شیمیایی منعقد کننده از بار منفی ذرات کلوئیدی کاسته شده و تشکیل لخته داده و عمل ته نشینی صورت می گیرد.

2- ترسیب شیمیایی

یکی از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب برای جداسازی ذرات معلق و هر گونه ماده دیگری که کیفیت پساب را تحت تاثیر قرار می دهد روش ترسیب شیمیایی است و برای داشتن خروجی پساب زلال و با کیفیت بهتر از مواد شیمیایی جهت ترسیب شدن مواد و نه نشینی مواد معلق استفاده می شود.

اکسیداسیون شیمیایی

این روش در تصفیه آب وفاضلاب کاربرد دارد.در این روش معمولا نوعی از ترکیبات اکسیژن خالص را به آب یا فاضلاب اضافه می کنند، این مواد در آب ایجاد رادیکالهای هیدروکسیل می کنند که برای از بین بردن آلودگی های آبی بسیار موثر می باشند.اکسداسیون شیمیایی به دو روش کلاسیک و پیشرفته انجام می شود.

4- تنظیم PH

اگر فرآیندهای تصفیه فاضلاب به خصوص فرآیندهای شیمیایی در PH خاصی می توانند انجام شود، اگر در فاضلاب نوسان PH ایجاد شود باید با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص PH را متناسب با فرآیند مورد نظر تنظیم نمود.گاهی ممکن است در فرآیندی نیاز باشد PH محیط را اسیدی یا قلیایی کنیم تا عمل تصفیه بهتر انجام شود.بنابراین در چنین شرایطی باید از مواد شیمیایی استفاده کنیم.بنابراین برای تنظیم PH و یا خنثی سازی فاضلاب از مواد شیمیایی مختلف و مخصوص متناسب با کیفیت فاضلاب استفاده می شود.

5- تبادل یونی

ممکن است در آب یون های فلزات مختلف وجود داشته باشد که باعث سختی آب و ضرر برای مصرف کننده شود.به همین خاطر باید یون های مضر در بخش تصفیه پیشرفته از آب جدا شوند.تبادل یونی روشی برگشت پذیر بین آنیون و کاتیون های موجود در فاز مایع و آنیون ها و کاتیون های فاز جامد می باشد.بدون اینکه در ساختار رزین تغییری ایجاد شود ، یون های موجود در آب حذف خواهند شد.

6- شناور سازی شیمیایی

در این روش برای شناور شدن مواد در فاضلاب با افزودن مواد شیمیایی حباب های هوا به ذرات موجود در فاضلاب بهتر می چسبند و این امر باعث می شوند وزن مخصوص آنها کمتر شود و به همین جهت بر روی سطح فاضلاب شناور شوند. جهت خرید و مشاوره رایگان درباره دستگاههای تصفیه آب وفاضلاب می توانید با شماره های 09121313433 و 02636210360 با کارشناسان شرکت آبکو تماس حاصل نمایید.

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 152 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:08

دستگاه آب شیرین کن چیست

 

نمک زدایی یا شیرین سازی آب فرآیندی است که مواد معدنی را از آب شور خارج می کند، به طور کلی نمک زدایی شامل زدودن نمک ها و مواد معدنی است . برای تولید آب شیرینی که برای مصرف انسان و یا آبیاری مناسب باشد آب شور نمک زدایی می شود ، یک محصول جانبی بالقوه از نمک زدایی ، نمک است .آب شیرین کن یا همان اسمز معکوس فرآیند فیزیکی است که با استفاده از آن می توان از محلولی به کمک یک غشاء نیمه تراوا ، حلال تقریبا خالص تهیه کرد.به عنوان مثال به کمک روش آب شیرین کن می توان از آب شور ، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد.در واقع آب شیرین کن صنعتی می تواند 99% مواد معدنی حل شده و 97% مواد آلی و کلوئید آب را حذف کند. مشاهده این مطلب: دستگاه آب شیرین کن

 

پدیده اسمز

اگر یک غشای نیمه تراوا ، بین دو محلول با غلظت های متفاوت قرار گیرد ، مقداری از حلال از یک طرف غشاء به طرف دیگر آب شیرین کن منتقل می شود.جهت حرکت حلال به گونه ای است که محلول غلیظ تر را رقیق می نماید، به این پدیده اسمز می گویند.آب خالص از غشای آب شیرین کن عبور کرده و وارد آب شور می شود.اگر به سیستم آب شیرین کن اجازه داده شود تا به تعادل برسد در آن صورت سطح آب نمک بالاتر از سطح آب مقطر خواهد شد.این اختلاف سطح در دو طرف غشای آب شیرین کن را فشار اسمزی ، گویند یون هایی که در آب دریا موجود می باشد از مولکول های آب بزرگتر می باشند، و این مشخصه ایست که فرآیند اسمز معکوس از آن بهره برداری می کند.در این سیستم آب شیرین کن ، آب دریا زا با فشار به داخل غشاء شبه نفوذ پذیر می فرستد تا نمک ها و مواد معدنی غیر حلال را در آب شیرین کن فیلتر نماید.همانند فرآیند یک آب شیرین کن اجرا شده خانگی که واحد آب شیرین کن در واحد بزرگتر آب را فیلتر می کند.

 

مشاهده این مطلب:دستگاه اسمز معکوس

دستگاه آب شیرین کن

تبدیل آب سنگین و آلوده غیر شرب به آب شیرین و آشامیدنی طی مراحل مختلفی ایجاد می شود.تا به مراحل آب شرب برسد.طی این مراحل سیکل استفاده از دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس یا همان فرآیند غشایی می باشد.مراحل خالص سازی و آب شیرین شامل زلال کننده حذف آهن و مواد شیمیایی ، فیلتر کردن ، تنظیم PH ، ضد عفونی و گند زدا می باشد.سیستم فیلتراسیون در دستگاه آب شیرین کن به وسیله فیلتر شنی و کربنی صورت می گیرد که در این فیلترها آب به وسیله پمپ به داخل مخزن هدایت می شود و پس از گذشتن از روی سنگ سیلیس املاح جامد تا 50میکرون حذف می شود. وپس از افت فشار در نشانگر های ورودی و خروجی فیلتر شنی به وسیله تعویض جهت شیرها و به وسیله عمل خود شویی یا بگ واش باعث خروج املاح گرفتار شده درون فیلتر شنی دستگاه آب شیرین کن می شود.سیلیس موجود در این فیلترها در صورت استفاده درست و رعایت نکات نگهداری از سوی شرکت سازنده دستگاه آب شیرین کن تا چند سال نیاز به تعویض ندارد. و پس از آن وارد فیلتر کربنی می شودکه در فیلتر کربنی باعث حذف رنگ و بو می شود داخل مخازن با کربن فعال شارژ می شود کربن فعال از زغال کردن پوست نارگیل ، بادام ، گردو ، فندق  در دمای 800درجه پخت می شود و باعث ایجاد حفرهای ریزی می شود که باعث نفوذ کلر و املاح تشکیل دهنده طعم و بوی آب می شود . بهترین نوع کربن فعال کربنی می باشد که از پوست نارگیل تهیه شده باشد و بهترین نوع کربن فعال از شرکت جا کوبی می باشد.مراحل بعدی فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلتر کردن آب به وسیله و کمک فیلتر های کاتریج می باشد که این نوع فیلترها توانایی حذف املاح معلق را 1 میکرون هم دارا می باشند.این نوع از فیلترها به نسبت قیمت ارزان آنها تعویض می شوند.فرآیند غشایی یکی از اصلی ترین مراحل دستگاه آب شیرین کن صنعتی و خانگی می باشد.این فرآیند به دلیل کم بودن مضرات زیست محیطی چند سالی است که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است که در دستگاه آب شیرین کن وظیفه آن حذف آلاینده های آب همچون آلودگی محلولی ، آلودگی بیولوژیکی و املاح معلق می باشد.اصلی ترین کار این تکنولوژی نفوذ و گذراندن آب از غشای نیمه تراوا می باشد غشای نیمه تراوا فقط اجازه گذر کردن آب خالص را از مرکز غشاء می دهد. مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه آب صنعتی

عمده ترین کاربرد دستگاههای آب شیرین کن

1-تهیه و تولید آب شرب از آب های شور

2-تهیه و تولید آب مورد نیاز جهت رشد سریع دام وطیور

3-تامین و تولید آب مناسب جهت رشد چشمگیر گیاهان و مصارف کشاورزی

4-تامین و تولید آب فرآیندی کارخانه های دارو سازی و لوازم آرایشی

5-تولید آب مصرفی نیروگاههای بخار و سیکل ترکیبی

6-تامین و تولید آب دیگ های بخار ، سیستم های برودتی و مبدل های حرارتی

7-تامین و تولید آب دستگاههای دیالیز بیمارستانها

8-بازیافت پساب های صنعتی

ظرفیت آب شیرین کن ها

از نظر ظرفیت محدودیتی برای ساخت دستگاهها وجود ندارد و از ظرفیت های کم 5 متر مکعب در روز تا ظرفیت های بالا بیش از 100هزار متر مکعب در روز قابل ساخت می باشد.

انواع آب شیرین کن

همچنین با توجه به کیفیت آب خام این دستگاه می تواند برای آب های شور، لب شور و یا آب دریا ساخته شود.همچنین با توجه به کیفیت آب خام این دستگاه می تواند برای آب های شور ، لب شور و یا آب دریا ساخته شود.کیفیت آب خروجی از دستگاه نیز متناسب با در خواست ، می تواند مناسب برای کشاورزی ، آب آشامیدنی ، مناسب برای پرورش آبزیان ، مناسب برای کاربری های صنعتی ، برج های خنک کن ، بویلرها و....استفاده شود.لازم به ذکر است اگر آب با خلوص بالا مورد نیاز باشد ، باید از دستگاههای آب شیرین کن دو مرحله ای و یا یک مرحله اسمز معکوس به همراه ستون رزینی تبادل یونی استفاده شود.دستگاههای آب شیرین کن صنعتی دارای پنج مرحله اصلی شامل کلر زنی اولیه جهت گندزدایی از آب ، سیستم پیش تصفیه با استفاده از فیلترهای شنی و کربنی ، فیلترهای میکرونی ، سیستم اسمز معکوس و سیستم تزریق مواد شیمیایی می باشد.با توجه به طراحی ، سیستم ابزار دقیق و کنترل ، تجهیزات اندازه گیری بر روی دستگاه نصب می شود.در صورتیکه فضای قرارگیری دستگاه محدود باشد ، می توان طراحی و ساخت دستگاه را متناسب با ابعاد محل نصب تا حدودی تغییر داد تا از این نظر مشکلی ایجاد نگردد.

برای خرید و مشاوره رایگان می توانید با شماره های 09121313433 و 02636210360 با کارشناسان شرکت آبکو تماس حاصل نمایید.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 162 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:07

دستگاه اسمز معکوس

 

گروه صنعتی آبکودستگاه اسمز معکوس

روش اسمز معکوس چیست ؟ اسمز معکوس (RO) یک فرایند جداسازی است که از فشار به عنوان نیروی لازم برای عبور یک محلول از یک غشاء استفاده می کند. در طی عملیات دستگاه اسمز معکوس املاح موجود در یک طرف غشا می مانند و حلال به صورت خالص به طرف دیگر غشا عبور می کند. به بیانی دقیقتر  جداسازی به روش اسمز معکوس فرایندی است که حلال با استفاده از فشاری بیشتر از فشار اسمزی از منطقه ای با غلظت املاح  بالا از طریق یک غشاء به منطقه ای با  غلظت املاح پایین رانده می شود.

 

 

در فرآیند اسمز طبیعی زمانی که هیچ فشار خارجی اعمال نمی شود، حلال از طریق یک غشاء، به صورت طبیعی از ناحیه ای با غلظت املاح کم  به منطقه ای که غلظت املاح بالاتری دارد  حرکت می کند که فرایند اسمز معکوس عکس این فرایند است. غشاء در این فرآیند نیمه تراوا است، به این معنی که فقط به حلال اجازه عبور می دهد و املاح را در خود نگه میدارد. غشاهای مورد استفاده در سیستم اسمز معکوس در جایی که بیشترین عملیات جدایش املاح صورت میگیرد دارای لایه مانع متراکم در ماتریس پلیمری خود هستند. در اکثر موارد غشا ها طوری طراحی می شوند که فقط به آب اجازه عبور از این لایه های متراکم را می دهند و محلول های یونی هم نمی توانند از آنها عبور کنند. فشار اسمزی طبیعی در حدود 24 بار (psi 350) می باشد. برای  غلبه بر این فشار در این فرایند باید فشار بالایی در سمتی از غشا که غلظت بالایی از املاح را دارد اعمال شود. مقدار این فشار معادل با  2-17 بار (psi 30-250) برای آب شیرین و لب شور و 40-70 بار  (psi 600 -1000) برای آب دریا می باشد.هر چند که این فرایند بیشتر به استفاده از آن در شیرین سازی آب (حذف نمک از آب دریا و تبدیل به آب شیرین) مشهور است، از اوایل 1970 از این فرایند برای خالص سازی آب شیرین در کاربردهای پزشکی، صنعتی و خانگی استفاده شده است. در روش اسمز معکوس فشار به محفظه با غلظت بالا وارد می شود. در این روش، دو نیروی موثر بر حرکت آب وجود دارد: فشار ناشی از اختلاف غلظت املاح بین دو محفظه (فشار اسمزی) و فشار خارجی اعمال شده.

گروه صنعتی آبکو

نمونه ای از سیستم اسمز معکوس شرکت آبکو

کاربردهای دستگاه اسمز معکوس:

1- خالص سازی آب شرب

در سراسر جهان، سیستم های تصفیه آب آشامیدنی خانگی، از جمله مرحله اسمز معکوس، معمولا برای بهبود  کیفیت آب آشامیدنی استفاده می شود.

 چنین سیستم ها یی معمولا شامل مراحل عملکردی زیر می باشند:

فیلتر رسوب گیری که ذراتی از جمله زنگ زدگی و کربنات کلسیم را از آب جدا می کند. در این مرحله از یک فیلتر رسوب گیری ثانویه با منافذ کوچکتر هم استفاده می شود.

استفاده از یک فیلتر کربن فعال برای به دام انداختن مواد شیمیایی آلی و کلری از آب که در صورت عبور باعث تخریب و کاهش عمر غشاهای TFC (thin film composite) اسمز معکوس می شوند.

فیلتر اسمز معکوس که یک غشاء کامپوزیتی نازک (TFC) است.

به صورت اختیاری از یک فیلتر کربن ثانویه برای حذف آن دسته از مواد شیمیایی که توسط غشاء اسمز معکوس حذف نشده اند استفاده می شود.

در صورت تمایل از یک لامپ ماوراء بنفش برای گند زدایی میکروبهایی که ممکن است از فیلتر های غشاء اسمز معکوس فرار کرده اند استفاده می شود.

 

گروه صنعتی آبکو

نمونه از دستگاه اسمز معکوس آبکو

سیستم های قابل حمل اسمز معکوس (RO) برای تصفیه آب در مکان های مختلف به فروش می رسد. برای بهبود کارکرد، آب ورودی به این واحدها باید تحت فشار مناسبی باشد ( فشار psi 40 یا بیشتر عادی و معمول است). سیستم های قابل حمل RO می تواند توسط مردمی که به دور از لوله های آب شرب و یا در مناطق روستایی فاقد آب سالم و قابل شرب زندگی می کنند، استفاده شود. مردم روستایی خودشان آب رودخانه و یا دریا را با تجهیزات ساده تصفیه می کنند (تصفیه آب شور ممکن است غشاهای خاصی نیاز داشته باشد). برخی از مسافران در سفرهای طولانی دریایی، در جزیره ها و در کشورهایی که منابع محلی آب آلوده است، از سیستم های تصفیه RO استفاده می کنند. معمولا در این سیستم ها یک یا چند لامپ ماوراء بنفش برای عملیات استریل کردن آب به کار برده می شود. در حال حاضر سیستم های تصفیه RO به طور گسترده توسط علاقه مندان به آکواریوم های دریایی نیز استفاده می شود. در تولید بطری های آب معدنی ، آب حاوی املاح معدنی از یک سیستم تصفیه آب RO عبور داده می شود و آلاینده ها و میکروارگانیسم ها ی موجود در آن حذف می شوند. در صنعت تصفیه آب نموداری برای انواع آلاینده ها وجود دارد که سایز این آلاینده ها و اینکه از چه غشا ها و با چه منافذی برای حذف آنها استفاده شود در آن آورده شده است. اندازه منافذ غشا می تواند از 1 تا 50000 آنگستروم بسته به نوع فیلترها متفاوت باشد. “فیلتراسیون ذرات” ذرات با اندازه 1000 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. ” میکرو فیلترا سیون” ذرات  500 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. “فیلتراسیون فوق العاده” ذرات با اندازه حدودی 30 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. در “نانو فیلتراسیون” ذرات با سایز 10 انگستروم یا بزرگتر حذف می شوند. فرایند اسمز معکوس در دسته بندی نهایی فیلتراسیون غشایی یعنی در حد هایپر فیلتراسیون قرار میگیرید که قابلیت حذف ذرات با سایز بزرگتر از 1 آنگستروم را دارد. در تصویر زیر ما نمونه دیگر از دستگاه اسمز معکوس را قرار داده ایم :

گروه صنعتی آبکو

2-دیالیز:

اسمز معکوس شبیه به روش مورد استفاده در دیالیز است که توسط افراد مبتلا به نارسایی کلیوی استفاده می شود. کلیه خون را فیلتر میکند و مواد زائد (مانند اوره) و آب را حذف کرده و پس از آن به صورت ادرار دفع می شود. دستگاه دیالیز عملکرد کلیه ها را تقلید میکند.

3- صنایع غذایی:

علاوه بر دستگاه آب شیرین کن، دستگاه اسمز معکوس یک عملیات مقرون به صرفه برای غلیظ سازی مایعات مورد استفاده در صنایع غذایی (مانند آب میوه) نسبت به فرآیندهای حرارتی معمولی است. در این مورد تحقیقاتی در زمینه غلیظ سازی آب پرتقال و آب گوجه فرنگی انجام شده است. از مزایای این روش می توان به هزینه پایین عملیاتی و توانایی روش در جلوگیری از تخریب مواد حساس به دما مانند پروتئین ها و آنزیم های موجود در مواد غذایی در طی فرآیندهای حرارتی اشاره کرد. 4- ماشین شویی (کار واش) آب حاصل شده از دستگاه اسمز معکوس به دلیل داشتن محتوای پایین املاح معدنی، اغلب در کارواش ها  در مرحله نهایی شستشو خودرو و آبکشی آن برای جلوگیری از لکه اندازی آب بر روی وسیله نقلیه استفاده می شود. جایگزینی آب اسمز معکوس به جای آب معدنی در کارواش ها باعث کاهش خرابی تجهیزات خشک کن مورد استفاده در این مکان ها نطیر دمنده ها شده است. شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو) با داشتن بیش از یک دهه تجربه در زمینه طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری و مشاوره دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی به روش اسمز معکوس می باشد. شرکت آبکو قادر به اجرای پروژه های اجرایی در ظرفیت های مختلف و با به کارگیری تجهیزات مختلف با توجه به درخواست مشتری می باشد. دستگاههای تصفیه آب شرکت آب آفرینان نوین البرز بر اساس موارد زیر طراحی می گردد

می توان با طبقه بندی آب هابا کیفیت آنالیزی متفاوت بر اساس مجموع جامدات محلول TDS)) وبا مواد آلی TOC)) انواع آب ها را با استفاده از سیستم اسمز معکوس یا نانو فیلتراسیون تصفیه کرد.

انواع آب هایی که به وسیله سیستم اسمز معکوس قابل تصفیه هستند

1-آب هایی با میزان TDS:5000PPM

2-آب های زیر زمینی با میزان شوری متوسط TDS=5000PPM

3-آب های لب شوربا TDS=5000PPM

4-آب های سطحی با میزان شوری  متوسط TDS=5000 PPM ، TOC بالاوBOD باقی مانده

5-آب هایی با درجه شوری بالا 5000PPM<TDS<15000PPM

6-آب دریا با شوری زیادTDS≤45000

 

ساختار سیستم تصفیه آب صنعتی:

1-قسمت پیش تصفیه

2-قسمت غشایی (شامل ممبرین ها)

3-قسمت تامین وکنترل دبی فشار آب

4-قسمت تزریق مواد شیمیایی جهت افزایش

در سال های اخیر استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی جهت تامین آب شیرین صنایع مختلف مانند پرورش وکشتارگاه های دام وطیور ،دارو سازی ، غذایی، آرایشی  وبهداشتی ، نساجی ، کشاورزی و....بسیار افزایش یافته است که می توان علت آن را افزایش هزینه ی استفاده از سایر روش های شیرین کردن آب دانست.

با استفاده از سیستم های تصفیه آب می توان جامدات محلول در آب TDS)) را کاهش دادوهمچنین با استفاده از قیمت میکس موجوددر سیستم های آب شیرین کن ومیزان املاح آب در حد استاندار ومناسبی جهت مصارف مختلف دام وطیور، کشاورزی غذایی،تولیدمواد شیمیایی و...قابل تنظیم است.در صنایع داروئی وپزشکی نیز سیستم های اسمز معکوس بابا تولید آب استانداردمورد تائیدسازمان غذاودارو سیستم اصلی در تولید آب مورد نیاز این صنایع به شمار می رود. آنالیز آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:

قبل از طراحی سیستم آب شیرین کن باید آنالیز کامل ودرستی در دسترس باشد.آنالیز تهیه شده باید شامل نوع وغلظت تمامی اجزاء موجود در آب خام باشد.

1-یون های منفی موجود در آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:

بی کربنات ، کربنات، هیدروکسید، سولفات، کلراید، فلوراید، نیترات، سولفید،فسفات

2-کاتیون های موجود در آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:

کلسیم ، منیزیم، سدیم ، پتاسیم ، آهن، منگنز،آلومینیوم، باریم،استرانسیم،مس،روی

محاسن استفاده همزمان از سیستم های RO-OS در تولید آب PW شرکت های داروئی

1-کاهش میزان هدایت الکتریکی مطابق با استانداردهای آب صنایع داروئی

2-کاهش اندرتوکسین، TOC ، سطح میکروبی مطابق با استانداردهای آب صنایع داروئی

3-داشتن هزینه پایین جهت سیکل

4-کارکرد پایدار

5-معرف انرژی پایین

6-هزینه پایین سیکل

 

جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:06

دستگاه RO

 ROبهره برداری سیستم تصفیه آب

سیستم ro  یک روش تصفیه آب از طریق پدیده اسمز معکوس می باشد.در واقع اساس این روش عبور دادن مولکول غیر یونی آب از غشایی با روزنه بسیار ریز است.

سیستم تصفیه آب ro ،مولکول های خنثی را از خود عبور می دهد وآب عبوری که املاح زیادی دارد به آب خالص تبدیل می شود.

در سیستم تصفیه آب  ro  جریان آب در شرایط مختلف به صورت زیر نامگذاری می شود:

-جریان آب ورودی یا خوراک: feed

- جریان آب تصفیه شده: Permeate

-جریان پساب تغلیظ شده: Reject

- در سیستم تصفیه آب RO با توجه به اینکه عملکرد پیچیده ای ندارد اما نحوه راهبری ونگهداری از سیستم در راندمان  کاری وطول عمر غشاء اسمز معکوس بسیار حائز اهمیت است.بنابراین اپراتورسیستم تصفیه آب باید موارد زیر را در نظر داشته باشد.

1- راه اندازی سیستم اسمز معکوس :

1-1-قبل از شروع تولید سیستم تصفیه آب ، بخش پیش تصفیه (فیلتر شنی –کربنی)آب کشی شوند.تا آلودگی ها وگل ولای موجود در آب خوراک از این طریق خارج و وارد ممبرین RO  نشود.

1-2-از عملکرد صحیح شیر آلات  روی سیستم تصفیه آب به خصوص شیر کنترل فشار که در ورودی سیستم RO قراردارد همچنین شیر کنترل پساب اطمینان حاصل کند،در صورت بسته  شدن کامل شیر پساب ممبرین تخریب می گردد.

1-3-می توان با استفاده از آب خوراک با جریان پایین وفشار در حدود psi60-30  در طی نیم ساعت هوای داخل ممبرین ها را خارج کرد.

1-4- کلید شیر آلات ولوله کشی های upvcوss سیستم تصفیه آب بررسی شود تا نشتی نداشته باشد.

 

2- شرکت طراح وسازنده سیستم تصفیه آب RO :

بعد از نصب وراه اندازی سیستم برگه ای رابه عنوان چک لیست در اختیار کار فرما قرار می دهد که شامل اطلاعاتی از قبیل فشار قبل وبعد از میکروفیلترها،فشار قبل وبعد از ممبرین ها ،TDS آب ورودی وتولید ،فلومتر آب تولید وپساب می باشد. اپراتور باید اطلاعات فوق را به صورت روزانه ثبت ونگهداری کند تا نوع عملکرد سیستم تصفیه وعیب یابی سیستم امکانپذیر باشد. 3- کنترل مواد ضد عفونی کننده وضد رسوب :

در صورتیکه در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب مواد ضد عفونی کننده کلر وکلر زدا تزریق می شود باید کنترل شود تا محلول داخل مخزن تزریق خالی نشود ،همچنین دوزینگ پمپ ها نیز کنترل شود تا دهش ومکش پمپ تزریق به درستی انجام شود.در خصوص مواد ضد رسوب (آنتی اسکالانت)نیز نسبت رقیق کردن محلول آب وآنتی اسکالانت بسیار حائز اهمیت است کنترل شود تا طبق دستور سازنده نسبت آب تصفیه وآنتی اسکالانت ترکیب ومطابق میزان اعلام شده به سیستم تزریق شود.

 

4-کنترل ابزار دقیق:

وسایل اندازه گیری سیستم تصفیه آب شامل فشار سنج ها ،دما سنج ،فلومتر ، PH متر ،هدایت سنج ،باید به صورت هفتگی کنترل شود وحداقل هر 3ماه یکبار تمامی وسایل ابزار دقیق بر اساس توصیه سازندگان  تنظیم شود.

 

5-کنترل زمان شستشوی فیلترهای پیش تصفیه سیستم تصفیه آب:

اختلاف فشارقبل وبعد از فیلتر شنی ، کربنی ،میکروفیلترها ، نوع عملکرد وزمان شستشو با تعویض آن ها را نشان می دهد.از طریق تکمیل روزانه چک لیست ها وکنترل فشار سنج ها می توان زمان شستشوی فیلتر های شنی ،کربنی را تشخیص وبه موقع عمل cip را انجام داد،در خصوص میکروفیلترها نیز براساس اختلاف فشار زمان تعویض یا شستشوی آن ها نیز قابل تشخیص است.

6- کنترل زمان شستشوی ممبرین ها :

با توجه به یادداشت وکنترل نحوه عملکرد سیستم تصفیه آب به صورت روزانه ، در صورتی که علائم زیر پدیدار گردد شستشوی ممبرین ها باید انجام شود:

1.         کاهش میزان تولید سیستم تصفیه آب به میزان 10تا 15درصد

2.         افزایش هدایت الکتریکی آب تصفیه شده

3.         افزایش اختلاف فشار تا 15درصد نسبت به شرایط راه اندازی

لازم به ذکر است زمان شستشوها یادداشت وفاصله زمانی شستشو رعایت گردد.

7- کنترل مخازن آب ورودی وآب خام:

صحت عملکرد فلوتر داخل مخزن ذخیره آب خام وآب تصفیه شده سیستم تصفیه آب  RO ، کنترل شود.بهتر است از فلوتر برقی استفاده شود تا به محض پر یا خالی شدن مخزن ذخیره آب سیستم تصفیه آب به طور اتوماتیک خاموش شود. 8- خاموش کردن سیستم RO  :

در صورت نیاز به خاموش کردن سیستم RO طی مدت زمان کوتاه (یک تا دو هفته) ، سیستم تصفیه آب باید روزانه حداقل به مدت 15 دقیقه تا 30دقیقه بنا به ظرفیت دستگاه تصفیه روشن شده وتولید آب داشته باشد وممبرین ها نیز تحت cip قرارگیرند.در صورت خاموش ماندن طولانی مدت سیستم RO (1ماه تا 3ماه)باید از مواد نگهدارنده ی ممبرین استفاده وممبرین  را طبق دستورالعمل شرکت سازنده در آن غوطه ور سازندتا از تخریب ممبرین جلوگیری شود.

جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:06

 

فریم شیردوشی

بهین دام اولین و بزرگترین مرکز تولید فری استال، تجهیزات دامی و تنها صادر کننده تجهیزات دامی

فریم شیردوشی چیست؟ امروزه در نگهداری دام ها تغییرات مهمی اتفاق افتاده است. این تغییرات در جهت مثبت و برای به روز کردن این صنعت توسط محققین و تولید کنندگان و به کمک استقبال دامداران و دام پروران به وجود آمد. یکی از مهم ترین دغدغه های دامداری ها ایجاد شرایطی مناسب برای افزایش سود دهی دام ها بوده، از همین رو همیشه در پی ایجاد شرایطی بودند که به این واسطه بتوان نرخ سود دهی دام را افزایش داد. بنابر گزارش گروه صنعتی بهین دام، محققان پس از مطالعه بر روی رفتار های ذاتی و غریزی دام ها و همچنین مطالعه بر شرایط زیست شان متوجه ترس ها و نگرانی ها و همچنین موارد آزار دهنده دام ها شدند. زمانی که بر اساس تحقیقات مختلف متوجه می شویم چه مواردی می تواند به دامداران و دام ها برای سوددهی بیشتر کمک کند. از همین رو کارشناسان اقدام به طراحی فری استال ها یا همان تجهزات پزشکی نمودند که یکی از همین تجهیزات دامی فریم شیردوشی می باشد. مشخص است این فریم به دامداران در اجرای عملیات شیردوشی کمک می کنند. اما این فریم چیست و چگونه می تواند کمک کند؟ با گروه صنعتی بهین دام همراه باشید.

فریم شیردوشی چیست؟

 

همان طور که در ابتدای مطلب بیان کردیم فریم شیردوشی یکی از تجهیزات دامی طراحی و تولید شده برای استفاده در دامداری ها می باشد. این فریم در حقیقت محلی است که دام را برای انجام عملیات شیردوشی به آنجا منتقل می کنند. یکی از مهم ترین چالش هایی که برای دامداران وجود داشته و دامداران در پی رسیدن به راه هایی برای از بین بردن این چالش ها بودند، همین عملیات حساس شیردوشی می باشد. شما می دانید که دام های شیر ده تمام سود رسانی شان به میزان شیری که ارائه می دهند بر می گردد. بنابراین هر گونه موضوعی که می تواند به هر نحوی شرایط شیر دهی مناسب دام را در خطر بیاندازد و در این مورد دام را تضعیف نماید باید از بین برود. همچنین هر موردی که می تواند شرایط شیردوشی را بهبود ببخشد باید به زیست دام ها اضافه شود تا به این ترتیب بتوانیم به اهداف خود از اداره یک دامداری مناسب برسیم. فریم شیردوشی با توجه به مزایا و ویژگی هایی که دارد می تواند به دامداران برای از بین بردن شرایط نامناسب شیردوشی و به دام برای شیردهی بیشتر کمک کند.

 

با کلیک بر روی این مطلب می توانید اطلاعات تکمیلی بیشتری را در مورد فریم شیردوشی کسب نمایید.

ویژگی های فریم شیردوشی

 

این محل تعریف شده برای انجام عملات شیردوشی که به فریم شیردوشی معروف است حتما دارای ویژگی ها و مزایایی می باشد که تا این حد مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در این بخش ما به معرفی بخشی از مزایای و ویژگی های مهم این فریم ها خواهیم پرداخت تا دلیل این همه محبوبیت متوجه شویم.

 

    از بین بردن شرایط استرس دام ها: دام ها برای شیردوشی معمولا از گله جدا می شدند و این انتقال موجب استرس در دام ها میشد. از همین رو با استفاده از این فریم ها استرس دام ها به حداقل رسید.

    ایجاد شرایط امنیت برای دام ها: زمانی که دام ها به این فریم برای انجام عملیات شیردوشی منتقل شوند احساس امنیت بیشتری دارند.

    سرعت بخشیدن به شیردوشی: به کمک فریم شیردوشی، عملیات دوشیدن شیر دام ها با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

    سهولت انجام شیردوشی: همچنین این تجهیزات دامی موثر می توانند عملیات شیردوشی را تا حدامکان ساده تر کنند.

    کمک به افزایش نرخ بازدهی دام: با ویژگی هایی که در ابتدا ذکر کردیم، سود دهی دام به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

 

از طریق این لینک میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد فریم شیردوشی به دست آورید.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 112 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:04

گردن قفلی

بهین دام اولین و بزرگترین تولید کننده گردن قفلی، فری استال، تجهیزات دامی و تنها صادر کننده تجهیزات دامی

 

همان طور که میدانید بهین دام از اولین تولید کننده گان انواع فری استال ها در ایران می باشد که از جمله این تجهیزات دامی که توسط این مجموعه بزرگ تولید و در اختیار مصرف کننده گان قرار می گیرد می توان به گردن قفلی ها اشاره کرد.در خصوص تجهیزات دامی در مطالب پیشین نکته ای ضروری و بسیار مهم را ذکر کردیم که لازم می دانم مجدد به آن اشاره کنم و این نکته مهم این است که عدم استفاده از تجهیزات دامی بسیار بسیار موثر تر و کار آمد تر است نسبت به زمانی که شما برای دام های خود از تجیزات دامی غیر استاندارد بهره ببرید.همچنین گردن قفلی هم یکی از همین تجهیزات است و این دقت در انتخاب شامل این نوع از تجهیزات دامی هم می شود.

 

نرده گردن قفلی بهین دام

گردن قفلی

 

گردن قفلی یا همان نرده گردن قفلی همان طور که پیش تر اعلام کردیم یکی از تجهیزات دامی قابل تولید و ارائه توسط بهین دام می باشد که نقش پر رنگ و به سزایی در معاینات دام ها دارد.اما گردن قفلی چگونه این نقش بسیار حیاتی را ایفا می کند.همه ما میدانیم که کنترل سلامت دام ها بسیار مهم و ضروری است که اگر این مهم نبود بسیاری از بیماری ها می توانست از دام ها به انسان ها سرایت کند و آسیب های جدی حتی به جان انسان ها را داشته باشد.برای انجام معاینات لازم توسط پزشک معمولا دام ها آرام و قرار ندارند و به علت جدا شدن از گله و یا به علت بالاتر رفتن میزان استرس در آنها کار پزشک برای معاینات دقیق با چالش رو به رو می شود.هر چه تقلای دام بیشتر شود و به اصطلاح چموش تر باشد دقت در انجام معاینات به همان نسبت کاهش می باید.گمان میکنم لازم نباشد در خصوص خطری که پایین بودن دقت معاینات می تواند به بار بیاورد صحبت کنیم و همه شما به این مسئله کاملا آگاه هستید.گاهی هم برای آنکه این دقت در سطح بالاتری باشد با زور و اعمال فشار به دام ها می توان دام را در شرایط صحیح معاینات قرار داد ولیکن این روش موجب افزایش استرس و ترس دام می شود که خود عامل بروز اختلالاتی در کارکرد و توانایی دام برای رساندن انسان ها به هدف شان خواهد شد.بهترین و کامل ترین روش ممکن برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و یا همچنین بهترین روش برای جلوگییری از کاهش دقت معاینات استفاده از گردن قفلی یا همان نرده گردن قفلی می باشد.این وسیله به شکلی مناسب موجب ثابت نگاه داشته شدن گردن دام در حین انجام معاینات می شود به این ترتیب افزایش دقت در پی آن شکل می گیرد و دامدار ها از سلامت دام خود به اطمینان کامل می رسند.همچنین به این دلیل که اعمال فشار و زور و ایجاد شرایط موجب ترس و یا استرس و اضطراب دام در زمان استفاده از گردن قفلی از بین می رود،کمترین میزان آسیب متوجه دام می شود.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 112 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:03

باکس سم چین

 

سم نقش مهمی، در حرکت حیوان دارد و وزن بدن را، در حال سکون و حرکت تحمل می کند . هر گونه اختلال در حرکت گاو، سودآوری کاهش یافته و در بعضی مواقع ضرر ایجاد شده ناشی از بیماری هایی نظیر لنگش، بیشتر از میزان سود حاصل شده از دام بیمار است.باکس سم چین جهت مهار دام و انجام فرایند سم چینی و یا درمان بر روی سم که از جنس آهن با ورق و لوله سنگین

 

باکس سم چین

 

 بهین دام بزرگترین تولید کننده تجهیزات دامداری: فری ستال، فریم شیردوشی، نرده گردن قفلی، باکس سم چین، نرده واکسن در ایران است جهت مشاوره و خرید با شماره های 02133445566 و 09126609298 و 09126100018 و02634416418 تماس حاصل فرمائید.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 160 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 22:03

قیمت دیفیوزر هوادهی دیسکی

امروزه و با توجه افزایش آلودگی های آبی تصفیه فاضلاب های خانگی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. در فرایند این تصفیه های فاضلاب انواع دیفیوزر هوادهی نقشی بسیار مهم را ایفا می کنند. البته نوع دیگری از تصفیه فاضلاب هم هست که در آن از انواع روش های هوازی استفاده نمی شود و به روش های بی هوازی شهره هستند. اما روش نوین و محبوب تصفیه فاضلاب روش هوازی می باشد که به کمک دیفیوزر ها صورت می پذیرد. دیفیوزر ها از طریق انتقال هوا و اکسیژن به باکتری های تجزیه کننده لجن، شرایط زیست آنها و تجزیه لجن را فراهم می کنند و با کمترین میزان بو و آلودگی های هوا فرایند تصفیه فاضلاب صورت می پذیرد. همان طور که میدانید دیفیوزر هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که از نظر ساختار و از نظر نوع حباب های هوازی تولیدی با یکدیگر متفاوت می باشند.

انواع دیفیوزر هوادهی

یکی از مهم ترین اجزای فرایند تصفیه فاضلاب انواع دیفیوزر هوادهی می باشد. این محصولات با توجه به مقرون به صرفه بودن و همچنین کیفیت مناسب تر در فرایند تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی و بیمارستانی مورد استقبال بیشتری هستند و به دلیل گستره ی بالای کاربردشان دارای انواع متفاوتی می باشند که در این قسمت به معرفی آنها خواهیم پرداخت : 

 

انواع دیفیوزر هوادهی از نظر ساختار

دیفیوزر ها از نظر ساختار و کاربرد به سه دسته کلی تقسیم می شوند که هر یک برای تصفیه فاضلاب در شرایط مختلف به کار گرفته می شوند.

 

دیفیوزر لوله ای 

دیفیوزر هوادهی دیسکی

دیفیوزر تیوپی

انواع دیفیوزر هوادهی از نظر حباب های تولیدی

همچنین دیفیوزر ها از نظر تولید حباب نیز دارای انواع متفاوتی هستند. به طور کلی دیفیوزر ها از نظر تولید حباب به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

 

دیفیوزر حباب ریز : محبوب ترین و پر کاربرد ترین نوع دیفیوزر از نظر تولید حباب در فرایند تصفیه فاضلاب دیفیوزر حباب ریز می باشد. این دیفیوزر ها با تولید حباب های ریز عملیات انتقال اکسیژن را به کل سطح انجام می دهند و در تمام مخزن تصفیه خانه این حباب ها پخش می شوند.

دیفیوزر هوادهی حباب درشت : نوع دیگر دیفیوزر ها از نظر تولید حباب، دیفیوزر های حباب درشت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیفیوزر های حباب درشت می توانید بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیفیوزر حباب درشت بر روی این مطلب کلیک نمایید.

 

قیمت دیفیوزر هوادهی لوله ای

همان طور که بیان کردیم یکی از انواع دیفیوزر هوادهی تصفیه فاضلاب، دیفیوزر دیسکی لوله ای می باشد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این نوع دیفیوزر ها به صورت لوله ای در عمق تصفیه خانه فاضلاب قرار می گیرد. این دیفیوزر ها از نظر قیمت بسته به نوع حباب درشت و حباب ریز متفاوت می باشد. میزان حجم مورد تصفیه و همچنین عمق و تعداد دیفیوزر های لوله ای بکار گرفته شده و البته نوع تصفیه فاضلاب در قیمت نهایی دیفیوزر لوله ای موثر است.

 

قیمت دیفیوزر هوادهی دیسکی

از دیگر انواع دیفیوزر های تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی دیفیوزر های دیسکی می باشند. این دیفیوزر ها به دلیل شکل ظاهری خود به دیفیوزر های صفحه ای نیز مشهور هستند. این نوع دیفیوزر ها به خصوص از نوع حباب ریز یکی از مشهور ترین و پر کاربرد ترین انواع دیفیوزر هوادهی می باشند. عوامل موثر بر تعیین قیمت های دیفیوزر های دیسکی بر اساس نوع حباب های تولیدی و همچنین حجم تصفیه فاضلاب و عمق قرار گیری دیفیوزر ها می تواند متغییر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین ثبت سفارشات خرید دیفیوزر های دیسکی می توانید با کارشناسان و متخصصان فراز تصفیه تماس حاصل نمایید. 

 

قیمت دیفیوزر هوادهی

به طور کلی قیمت دیفیوزر هوادهی به عوامل متععدی بستگی دارند که ما سعی می کنیم به صورت مختصر و در یک جدول به شرح کلی عوامل موثر بر قیمت ها بپردازیم. البته همان طور که پیش تر هم بیان کردیم برای آگاهی کامل و دقیق از قیمت به روز محصولات شرکت فراز تصفیه حتما از طریق شماره های مشخص شده با ما تماس بگیرید. ما در این بخش جدولی را فراهم آورده ایم و با بررسی این جدول قصد داریم تمامی عوامل موثر بر قیمت گذاری ها و همچنین تفاوت قیمت های شرکت های گوناگون با یکدیگر بپردازیم. لازم به ذکر است این موارد تنها مهم ترین و عمومی ترین عوامل موثر بر تعیین قیمیت دیفیوزر هوادهی می باشند. 

 

ردیف     عامل موثر           توضیحات

1          نوع دیفیوزر ها      یکی از عوامل موثر بر قیمیت دیفیوزر ، نوع دیفیوزر می باشد.برای مثال قیمیت دیفیوزر هوادهی دیسکی با لوله ای متفاوت می باشد.

2          جنس دیفیوزر ها     دیفیوزر ها دارای جنس های گوناگونی هستند که متریال استفاده شده در ساخت آنها می تواند بر روی قیمت آنها تاثیر گذار باشد.

3          شرایط واردات       برخی شرکت ها دیفیوزر ها را وارد می کنند و به این ترتیب قیمت متفاوتی را با شرکت های تولید کننده دارند و شرایط واردات بر روی قیمت دیفیوزر موثر است.

4          تولید کنندگان         معمولا شرکت های تولید کننده در تهیه متریال اولیه راه های متفاوتی دارند، این مسئله بر روی قیمت دیفیوزر هوادهی دیسکی می تواند موثر باشد.

5          فروشنده های واسطه            گاهی برخی افراد سود جو از شرکت های تولید کننده محصولات را خریداری و در بازار اقدام به فروش می کنند. این مسئله نیز می تواند بر روی قیمت ها موثر باشد.

امیدوارم مطلب بررسی و قیمیت دیفیوزر هوادهی دیسکی  مورد پسند شما همراهان فراز تصفیه قرار گرفته باشد.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:37

فروش دیفیوزر هوادهی

 دیفیوزر هوادهی دیسکی در تصفیه آب و فاضلاب و استخرهای پرورش ماهی در دو نوع دیفیوزر حباب درشت و حباب ریز تولید می شوند.

دیفیوزر

دیفیوزر دیسکی حباب درشت  به منظور اختلاط موثر در حوضچه های متعادل سازی کاربرد دارد . اگر چه به این طریق هوادهی هم در داخل مایع انجام می پذیرد ولی به منظور هوادهی موثرتر پیشنهاد می گردد در حوضچه های هوادهی و مخازن پرورش ماهی از انواع دیفیوزر های حباب ریز OXYaeroTM  ( دیفیوزر دیسکی  – دیفیوزر لوله ای ) استفاده گردد .

دیفیوزر دیسکی

به طور کلی به دیفیوزری با سایز حباب بین 3 تا 50 میلیمتر دیفیوزر هوادهی حباب درشت میگویند. از دیفیوزر حباب درشت بیشتر در مواردی که نیاز به تلاطم و اختلاط نیاز است مانند مخازن متعادلسازی و … استفاده می شود. همچنین از این دیفیوزرها می توان برای اختلاط و به هم زدن و جلوگیری از ته نشینی مواد و همگن سازی محلول استفاده کرد.

دیفیوزرهای های حباب درشت اغلب از جنس پلی پروپلین و پی وی سی به شكل های بشقابی ساده و سوپاپی و یا قارچی قابل عرضه می باشند.

مشاهده بیشتر این مطلب » تصفیه فاضلاب

 دیفیوزر های حباب درشت ضریب انتقال کمتری نسبت به دیفیوزر های حباب ریز دارند.

در روش هاي هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هواي فشرده به آب يا فاضلاب استفاده از افشانك ها یا دیفیوزرهای هوادهی به دليل توليد حباب هاي بسيار ريز توصيه مي شود .

هر قدر حباب هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دلیل افزایش سطح تماس بيشتر خواهد بود. افشانك ها بسته به نوع كاربرد و اندازه روزنه ها در انواع حباب ريز و حباب درشت موجود مي باشند .

اما برای استفاده از سیالات با چسبدگی بالا دیفیوزر حباب درشت مناسب می باشد .

دیفیوزر دیسکی

در بسیاری از موارد بدلیل نیاز به اختلاط و تلاطم بیشتر به ویژه درحوضچه های متعادل سازی فاضلاب استفاده از دیفیوزر حباب درشت (coars bubble) ترجیح داده می شوند.

این دیفیوزرها قابلیت اختلاط شدیدتر جهت و تعلیق رسوبات و لجن های غلیظ را دارا می باشند.

این مدل از دیفیوزر هوادهی حباب درشت برای مخلوط کردن اکسیژن بسیار مناسب است و برای تصفیه فاضلاب با حجم بالای ذرات جامد نیز موثر عمل میکند.

دیفیوزرهای دیسکی در سایزهای مختلف تولید می شوند.

دیفیوزر دیسکی

هر دیفیوزر بسته به سایز تولیدی دارای ظرفیت هوادهی مشخصی می باشد.

این دیفیوزرها هوای تولیدی توسط بلوئر هوادهی را تزریق می کنند. دیفیوزرهای اکولوژیک(ecologix) دارای بالاتریت کیفیت ممبران بوده و همچنین بدلیل دارا بودن شیر یکطرفه امکان برگشت هوا به داخل خط لوله امکان ندارد.

دیفیوزر سایز ۱۲ اینچ اکولوژیک حباب ریز بوده و برای استخرهای هوادهی عمقی ضریب انتقال اکسیژن با لایی دارد.

همچنین دیفیوزر مدل حباب درشت اکولوژیک که snap cap نامیده می شود جهت مخازن متعادلساز و هاضم لجن کاربرد وسیعی دارد.

 

 

 

جدول مشخصات دیفیوزر های حباب درشت 

 4 ~ 10

pH

270

Membrane Diameter (mm)

PP / ABS

Dffuser Body

 1 ” , ¾”

Connection Size

 40  °C

Operating Temperature of Membrane

 4 m2

Area of Influence Zone

15

Optimum Airflow ( Nm3/hr)

30

Maximum Airflow (Nm3/h)

12

Head Loss ( Cm Wc )

 4 ~ 5

Bubble Size ( mm )

 

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:36

دیفیوزر دیسکی

یکی از انواع دیفیوزر ها، دیفیوزر دیسکی می باشد که در تصفیه آب و فاضلاب کاربرد بسیاری دارد، دیفیوزر های دیسکی یا به اصطلاح بشقابی در سیستم های تصفیه فاضلاب، استخرهای پرورش ماهی و ... استفاده می شود، دیفیوزر های دیسکی در دو نوع دیفیوزر حباب درشت و دیفیوزر حباب ریز تولید می شود، دیفیوزر های حباب درشت ضریب انتقال کمتری نسبت به دیفیوزر های حباب ریز دارند. اما به طور کلی می توان گفت یکی از پر کاربردترین دیفیوزر ها برای هوادهی آب و فاضلاب در روش هوادهی عمقی، دیفیوزر های حباب ریز می باشند که دارای ضریب انتقال اکسیژن بالاتری نسبت به دیفیوزر های حباب درشت می باشند. هر دیفیوزر با توجه به سایز تولیدی دارای ظرفیت هوادهی مشخصی می باشد.

در پروسه ‌های هوازی یکی از ارکان مهم، انتخاب پخش کننده‌ های هوا (دیفیوزر) می‌باشد. در روش‌ هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هوا به آب يا فاضلاب استفاده از دیفیوزر ها به دليل توليد حباب هاي ريز توصيه مي‌شود. هر قدر حباب ‌هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دلیل افزایش سطح تماس بيشتر خواهد بود.

مزایای دیفیوزرها

•           روش نصب آسان

•           ایجاد افت فشار ناچیز

•           مقاومت بالا نسبت به خوردگی

•           به علت ایجاد حباب‌های ریز سرعت انتقال و جذب اکسیژن بسیار بالاست.

•           حداقل مصرف انرژی

•           بدون مشکل گرفتگی

•           طول عمر بالا

شرایط نگهداری دیفیوزر ها

قابل توجه است که دیفیوزرها میبایستی تا قبل از نصب در پروژه و محیط کار در محلی تاریک و خشک نگهداری شود و نباید در تماس با هوای آزاد، خاک و علی الخصوص نور آفتاب قرار گیرند.اشعه UV آفتاب اثر کاملا تخریبی بر روی ممبران دیفیوزرها دارد و خاصیت ارتجاعی را در ممبران (لایه غشایی لاستیکی) از بین می‌برد. بر اساس استاندارد و تحقیقات ، نور آفتاب، گرما، گرد و خاک و غبار، یخ زدگی عامل اصلی آسیب رسان به لاستیک به کار رفته در ممبران دیفیوزر می‌باشد.

لذا تا قبل از نصب از رها کردن دیفیوزرها در محل پروژه و استخرها بدون آبگیری جدا اجتناب نموده و در صورت نصب در محل، تا زمان آبگیری با پارچه‌های مخصوص و یا صفحه های عایق در برابر نور آفتاب (اشعه UV) و گرد خاک پوشانده شوند. پیشنهاد میگردد با پارچه تارپولين (پارچه های ضد آب) پوشانده‏ شود. توجه داشته باشید تا قبل از نصب در محیط و فضای‌های خارجی، دیفیوزرها در انبار با شرایط ذکر شده نگهداری گردد و این زمان متجاوز از یک سال نباشد.

نگهداری و شستشوی دوره ای دیفیوزر ها

دیفیوزرها جهت استفاده بهینه و طولانی مدت باید در زمان های مشخص مورد رسیدگی و سرویس دوره ای قرار گیرند، که برای این منظور پیشنهاد می شود که کلیه سیستم های هوادهی غیر فعال گردیده و استخرها تخلیه شوند تا دیفیوزرها جهت شستشو و بازبینی در دسترس باشند.

موثرترین روش  پاکسازی رسوبات و جرمهای روی دیفیوزرها، اسید شور کردن است، که اسید مورد استفاده در شستشوی دیفیوزرها، اسید فرمیک می‌باشد. جهت باز کردن منافذ عبور هوا از روی ممبران ‌ها ابتدا به آرامی با استفاده اسفنج ، ابر یا برس بسیار نرم روی ممبران ها را شستشو داده و سپس از واترجت برای تکمیل شستشویی لایه بیرونی دفیوزرها استفاده نمایید،  پس از شستشویی لایه بیرونی ممبران ها، برای تکمیل فرآیند جرم زدایی از محلول اسید فرمیک استفاده کنید.در سیستم هوادهی بعد از بلوئر، جهت تزریق اسید می‌بایست یک ورودی و درپوش طراحی نمود، در ضمن باید از مقاومت اتصالات، شیر ها و سیستم انتقال هوا در برابر اسید اطمینان حاصل گردد.

در مرحله بعد، اسید فرمیک با غلظت ٨۵% به درون سیستم هوادهی تزریق شده و پس از بستن درپوش تزریق اسید سیستم هوادهی روشن می‌نماییم تا اسید از دیفیوزرها تخلیه گردد (حداکثر زمان هوادهی از نیم ساعت بیشتر نباشد). از استفاده کردن هر نوع ماده شیمیایی به غیر از اسید فرمیک باعث آسیب جدی و از بین رفتن ممبران دیفیوزر می‌گردد.

حتما توجه داشته باشید که در زمان طراحی و نصب می‌بایست از تمیز بودن و پاک کردن تمام لوله ها، اتصالات و تمام سیستم هوادهی اطمینان حاصل نمود و قبل از نصب دیفیوزرها تمام خطوط انتقال بدون کوچکترین ذره خاک و براده باشد.برای بالابردن بازدهی و طول عمردیفیوزرها، تاکید می‌گردد، دو بار در سال فرآیند تمیز کاری و اسید شوری انجام شود.سرویس منظم، فشار هوادهی دقیق و نگهداری اصولی از دیفیوزرها عمر ممبران یا لایه قشایی را بالا برده و از خارج شدن محصول از شرایط گارانتی جلوگیری می‌نماید.

           

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:35

دیفیوزر حباب ریز

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین وسیله ها در حوزه تصفیه  آب و فاضلاب دیفیوزر ها می باشند که انواع متفاوتی دارند و هر کدام کاربرد خاصی دارند. به عبارت کلی دیفیوزرها به دلیل هوارسانی در تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی تاثیر بسزایی دارند زیرا باکتری های موجود در فاضلاب برای تجزیه آلودگی فاضلاب نیاز به اکسیژن دارند و این اکسیژن توسط دیفیوزر های هوادهی تامین می شود.

 

دیفیوزر دیسکی حباب ریز یکی از پرکاربرد ترین دیفیوزر ها می باشد. دیفیوزر های دیسکی با توجه به هوادهی که دارند به دو نوع دیفیوزر دیسکی حباب ریز هوادهی و دیفیوزر دیسکی حباب درشت هوادهی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. دیفیوزر های حباب ریز مزایای فراوانی همچون طول عمر بالا، روش نصب آسان، ایجاد افت فشار ناچیز، مقاومت بالا، بدون مشکل گرفتگی، سرعت انتقال و جذب اکسیژن بالا دارند.

 

نقش هوادهی در تصفیه فاضلاب

فرآیند تصفیه آب و فاضلاب شامل مراحل مختلفی است به عبارتی دیگر در تصفیه فاضلاب یکی از مهم ترین واحدها که نقش مهمی در تصفیه ایفا می‌کند واحد هوادهی می‌باشد. در این حوضچه باکتری های هوازی غالب می‌گردند این باکتریها جهت تصفیه نیاز به اکسیژن دارند بخشی از اکسیژن از طریق هوا و لایه های سطحی در فاضلاب تأمین می‌گردد ولی در صورت بالا بودن میزان دبی فاضلاب و بارآلی نیاز به تجهیزات جانبی جهت تأمین اکسیژن می‌باشد.

 

دیفیوزر های حباب ریز در حوزه پرورش ماهی و آبزیان به کار می رود، به وسیله طراحی و اتصال دیفیوزر ها در کف حوضچه پرورش آبزیان، لوله کشی مناسب از طریق بلوئر (پمپ دمنده هوا ) هوای در نظر گرفته شده طبق پارامتر های مختلف ظرفیت هوادهی دیفیوزر – نوع دیفیوزر (حباب درشت – حباب ریز ) - مقدار اکسیژن لازم برای حوضچه – مدل دیفیوزر ) در حوضچه پرورش ماهی تزریق میشود .

 

نگهداری دیفیوزرهای دیسکی

دیفیوزرها جهت استفاده بهینه و طولانی مدت برای استفاده بهتر باید در بازه های مشخصی رسیدگی و سرویس شوند که برای این منظور پیشنهاد می گردد که کلیه سیستم های هوادهی غیر فعال گردیده و استخرها تخلیه شوند تا دیفیوزر جهت شستشو و بازبینی در دسترس باشند .

 

موثرترین روش پاکسازی رسوبات و جرمهای روی دیفیوزر، اسید شور کردن است ، که اسید مورد استفاده در شستشوی دیفیوزر، اسید فرمیک می‌باشد. جهت باز کردن منافذ عبور هوا از روی ممبران‌ دیفیوزرها ابتدا به آرامی با استفاده از اسفنج ، ابر یا برس بسیار نرم روی ممبران ها را شستشو داده و سپس از واترجت برای تکمیل شستشویی لایه بیرونی دیفیوزر استفاده کنید پس از شستشویی لایه بیرونی ممبران های دیفیوزر ، برای تکمیل فرآیند جرم زدایی از محلول اسید فرمیک استفاده کنید.

 

دیفیوزر حباب درشت

این مدل دیفیوزر بر خلاف دیفیوزر های با ممبران ساده در برابر فرسودگی مقاومت خود را نشان میدهد ، دیگر مزیت های دیفیوزر با ممبران سخت میتوان به طول عمر بسیار بالای دیفیوزر های ساخت ایران برای استفاده در محیط اسیدی و شرایط سخت اشاره کرد .

 

دیفیوزر های هوادهی

یکی از انواع دیفیوزرها نوع هوادهی می باشند، دیفیوزر های هوادهی عموما از جنس غشایی و یا ممبرانی هستند که برای تولید اکسیژن و انجام هوادهی در سیستم های تصفیه آب ، تصفیه فاضلاب ، استخر های پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد . دیفیوزرها بر اساس نوع جنس و ساختاری که دارند سبب تولید حباب های ریز و یا درشت می گردند .دیفیوزرهای هوادهی به صورت های دیسکی ، لوله ای و صفحه ای تولید می گردند که باعث تولید و انتقال بیشتر و یکنواخت اکسیژن می گردند .

 

کلیه پروسه های تصفیه فاضلاب که دارای سیستم های هوادهی عمقی می باشند به منظور ایجاد حباب های متحدالشکل و اکسیژن رسانی متناسب به تمامی نقاط مخازن هوادهی فاضلاب از تجهیزات حباب ساز بنام دیفیوزر استفاده می نمایند.

 

انواع دیفیوزرها

دیفیوزرها با توجه به کاربردهای متفاوت انواع  متفاوتی دارند که به شرح زیر است:

 

دیفیوزرهای حباب درشت حباب های درشت هوا

دیفیوزرهای حباب ریز ممبرانی Fi

دیفیوزرهای حباب ریز ممبرانی تیوپی زیبا حباب لوله

دیفیوزرهای حباب ریز ممبرانی دیسکی

دیفیوزرهای حباب ریز حباب هوا زیبا

دیفیوزرهای حباب ریز مطبق ( برجی)

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 136 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:35

دیفیوزر هوادهی

شرکت فراز تصفیه با 25 سال تجربه در صنعت آب و دیفیوزر دیسکی, دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, دیفیوزر لوله ای, پکیج تصفیه فاضلاب و اجرای پروژه های متعددی را با روش های مختلف تصفیه فاضلاب از قبیل IFAS, MBBR, RBC و ... در نقاط مختلف کشور اجرا نموده است .

 

•           دیفیوزر دیسکی در تصفیه آب و فاضلاب و استخرهای پرورش ماهی در دو نوع دیفیوزر حباب درشت و حباب ریز تولید می شوند.

•           دیفیوزر دیسکی

•           دیفیوزر دیسکی حباب درشت  به منظور اختلاط موثر در حوضچه های متعادل سازی کاربرد دارد . اگر چه به این طریق هوادهی هم در داخل مایع انجام می پذیرد ولی به منظور هوادهی موثرتر پیشنهاد می گردد در حوضچه های هوادهی و مخازن پرورش ماهی از انواع دیفیوزر های حباب ریز OXYaeroTM  ( دیفیوزر دیسکی  – دیفیوزر لوله ای ) استفاده گردد .

•           دیفیوزر دیسکی

•           به طور کلی به دیفیوزری با سایز حباب بین 3 تا 50 میلیمتر دیفیوزر هوادهی حباب درشت میگویند. از دیفیوزر حباب درشت بیشتر در مواردی که نیاز به تلاطم و اختلاط نیاز است مانند مخازن متعادلسازی و … استفاده می شود. همچنین از این دیفیوزرها می توان برای اختلاط و به هم زدن و جلوگیری از ته نشینی مواد و همگن سازی محلول استفاده کرد.

•           دیفیوزرهای های حباب درشت اغلب از جنس پلی پروپلین و پی وی سی به شكل های بشقابی ساده و سوپاپی و یا قارچی قابل عرضه می باشند.

•           مشاهده بیشتر این مطلب » تصفیه فاضلاب

•           دیفیوزر های حباب درشت ضریب انتقال کمتری نسبت به دیفیوزر های حباب ریز دارند.

•           در روش هاي هوادهي عمقي به منظور انتقال و تزريق مناسب هواي فشرده به آب يا فاضلاب استفاده از افشانك ها یا دیفیوزرهای هوادهی به دليل توليد حباب هاي بسيار ريز توصيه مي شود .

•           هر قدر حباب هاي هوا كوچكتر باشند، راندمان انتقال اكسيژن به آب به دلیل افزایش سطح تماس بيشتر خواهد بود. افشانك ها بسته به نوع كاربرد و اندازه روزنه ها در انواع حباب ريز و حباب درشت موجود مي باشند .

•           اما برای استفاده از سیالات با چسبدگی بالا دیفیوزر حباب درشت مناسب می باشد .

•           دیفیوزر دیسکی

•           در بسیاری از موارد بدلیل نیاز به اختلاط و تلاطم بیشتر به ویژه درحوضچه های متعادل سازی فاضلاب استفاده از دیفیوزر حباب درشت (coars bubble) ترجیح داده می شوند.

•           این دیفیوزرها قابلیت اختلاط شدیدتر جهت و تعلیق رسوبات و لجن های غلیظ را دارا می باشند.

•           این مدل از دیفیوزر هوادهی حباب درشت برای مخلوط کردن اکسیژن بسیار مناسب است و برای تصفیه فاضلاب با حجم بالای ذرات جامد نیز موثر عمل میکند.

•           دیفیوزرهای دیسکی در سایزهای مختلف تولید می شوند.

•           دیفیوزر دیسکی

•           هر دیفیوزر بسته به سایز تولیدی دارای ظرفیت هوادهی مشخصی می باشد.

•           این دیفیوزرها هوای تولیدی توسط بلوئر هوادهی را تزریق می کنند. دیفیوزرهای اکولوژیک(ecologix) دارای بالاتریت کیفیت ممبران بوده و همچنین بدلیل دارا بودن شیر یکطرفه امکان برگشت هوا به داخل خط لوله امکان ندارد.

•           دیفیوزر سایز ۱۲ اینچ اکولوژیک حباب ریز بوده و برای استخرهای هوادهی عمقی ضریب انتقال اکسیژن با لایی دارد.

•           همچنین دیفیوزر مدل حباب درشت اکولوژیک که snap cap نامیده می شود جهت مخازن متعادلساز و هاضم لجن کاربرد وسیعی دارد.

 

جدول مشخصات دیفیوزر های حباب درشت  OXYaeroTM :

pH        4 ~ 10

Membrane Diameter (mm)        270

Diffuser Body    PP / ABS

Connection Size 1 ” , ¾”

Operating Temperature of Membrane    40  °C

Area of Influence Zone  4 m2

Optimum Airflow ( Nm3/hr)       15

Maximum Airflow (Nm3/h)        30

Head Loss ( Cm Wc )      12

Bubble Size ( mm )        4 ~ 5

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:34

پکیج تصفیه فاضلاب

برای بررسی پیکج تصفیه فاضلاب به روش SBR ابتدا باید این روش را بررسی کنیم. روش تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش   SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم  تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .  در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.به این ترتیب پکیج تصفیه فاضلاب با این روش مورد استقبال قرار گرفت.

 

در ادامه بررسی پکیج تصفیه فاضلاب باید به این نکته اشاره کرد که فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود. در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد .در مجموعه ی دوم بدلیل بالا بودن MLSS، شرایط مطلوبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیسمها بوجود می آید .بخشی از لجن جمع آوری شده در مجموعه ی دوم پس از خروج پساب تصفیه شده و به مجموعه ی اول منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد . پکیج تصفیه فاضلاب آماده شده با سیستم های SBR بطور موفقیت آمیزی برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی بکار رفته اند. این سیستم برای جوامع و صنایعی که بطور پیوسته تولید فاضلاب نمی کنند و یا فاضلاب کمی تولید می کنند، بسیار مناسب میباشد.

 

مزایا و معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR به شکل زیر میباشد:

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

 

•    همه مراحل متعادلسازی، ته نشینی اولیه، تصفیه بیولوژیکی و ته نشینی ثانویه در یک مخزن به وقوع می پیوندد.

•    سیتم SBR از لحاظ بهره برداری و کنترلی دارای انعطاف پذیری بالایی میباشد.

•    سطح مورد نیاز برای سیستم SBR نسبت به روشهای دیگر کمتر میباشد.

•    به علت عدم نیاز به واحدهای ساختمانی دیگری از قبیل متعادلسازی، ته نشینی اولیه و ته نشینی ثانویه هزینه سرمایه گذاری اولیه پایین میباشد.

 

معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

•    نگهداری و بهره برداری از سیستم نیازمند مهارت بالایی می باشد.

•    به علت تجهیزات کنترلی پیشرفته و پیچیده بکاررفته هزینه نگهداری و تعمیرات بالا میباشد.

•    به علت نوع روش تخلیه پساب،امکان خروج لجن با فاضلاب تصفیه شده وجود دارد.

•    امکان گرفتگی دیفیوزر هوادهی در طول مراحل  متعادلسازی و ته نشینی با این روش در پکیج تصفیه فاضلاب وجود دارد.

 

 

 

سیکل تصفیه در روش SBR

1          فاز پر شدن                (Charging Phas )      در این فاز از تصفیه پکیج تصفیه فاضلاب، فاضلاب وارد محفظه اولیه شده و مواد جامد پس از طی مدت زمان لازم ته نشین میگردند . سپس لایه بالایی از محفظه اولیه به محفظه SBR می ریزد .

2          فاز هوادهی                ( Aeration Phase )   تصفیه بیولوژیکی میکروارگانیسم ها با شروع هوادهی در محفظه SBRآغاز می گردد . با یک هوادهی کوتاه مدت و طی شدن فاز استراحت (Rest phase )، ته نشینی و جداسازی بوقوع می پیوندد . حال این لجن فعال شده و در مخزن SBR با استفاده از میلیون ها میکروارگانیسم ، عملیات شفاف سازی آب را به انجام میرساند.

3          فاز استراحت               ( Rest Phase )         در این فاز میکروارگانیسم های هوازی ( موجودات زنده ) در کف مخزن غرق می شوند و در حین ته نشینی ، آب زلال در لایه ی روئین مخزن SBR قرار میگیرد.

4          فاز تخلیه                    (Sewage Water Draw – off) پساب زلال به دست آمده در این فاز به بیرون مخزن SBR هدایت می شود ( نهر ، رودخانه ، دریا ) و یا امکان ریختن به چاه جذبی را پیدا می کند.

5          به کارگیری لجن فعال   ( Sludge Retu )      میکروارگانیسم های بارور شده در پکیج تصفیه فاضلاب با روش هوادهی عمقی ، پس از خروج پساب تصفیه شده ، از کف مخزن ثانویه به مخزن اولیه منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد.

 

روش تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش   SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم  تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .  در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود . در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد . به طور کلی می توان عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr را یکی از روش های مهم فرایند تصفیه فاضلاب در نظر گرفت.

 

پکیج تصفیه فاضلاب sbr

برای بررسی پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr ابتدا باید بدانیم عملکرد راکتور های sbr به گونه ای می باشد. در حقیقت می توان گفت که انواع راکتورهای sbr نوعی از فرآیند لجن فعال برای تصفیه فاضلاب های مختلف است .اکسیژن از طریق مخلوط فاضلاب و لجن فعال حباب می شود تا مواد آلی (به عنوان اکسیژن خواهی بیولوژی (BOD) و  اکسیژن خواهی شیمیایی (COD) اندازه گیری شود) اندازه گیری می شود. پساب تصفیه شده ممکن است برای تخلیه در آبهای سطحی یا احتمالاً برای استفاده در زمین مناسب باشد. به این ترتیب فرایند تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس این روش، کاملا موثر و کاربردی می باشد.

 

مراحل تصفیه به کمک پکیج تصفیه فاضلاب sbr

در حقیقت پکیج تصفیه فاضلاب در شرایطی که به روش sbr فرایند تصفیه را انجام دهد پنج مرحله مهم را پشت سر می گذارد. شما در ادامه می توانید با این پنج مرحله به ترتیب اولویت آشنا شوید :

 

پر کردن مخزن اولین مرحله می باشد.

 

انجام فرایند هوادهی به کمک دیفیوزر هوادهی و در عمده موارد دیفیوزر حباب ریز هوادهی.

 

مرحله سوم در این فرایند مرحله واکنش نام دارد.

 

در مرحله بعدی تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس sbr شاهد ته نشینی خواهیم بود.

 

در نهایت هم آخرین مرحله تصفیه فاضلاب، زلال سازی هست.

 

پکیج تصفیه فاضلاب بتنی

فرایند تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب بتنی به خوبی انجام می شود و در نتیجه کیفیت پساب های تصفیه شده ی درون آن بسیار بالا می باشد. پارامترهای آلوده کننده پساب مانند BOD ها، COD ها، مواد جامد معلق، نیتروژن، فسفر، اکسیژن محلول، کلر باقیمانده، سطح کلایمر و بسیاری موارد دیگری که به درون پکیج تصفیه فاضلاب بتنی وارد می شوند، معمولا به خوبی تصفیه می شوند.اصطلاح پیش ساخته بدین جهت به کار برده می شود که این نوع از پکیج ها، درون کارخانه ساخته و مونتاژ می شوند و سپس تحت عنوان یک پکیج تصفیه فاضلاب بتنی در محل مورد نظر نصب می شود. این نوع پکیج های پیش ساخته، دارای مخزن هوادهی که دیفیوزر هوادهی در آن کاربرد دارد می باشد که از طریق آن بیشترین میزان تصفیه انجام می شود و این واحد به عنوان یک شفاف کننده برای هضم و تصفیه به کار برده می شود. برخی سیستم ها دارای تجهیزات بیشتر از جمله محفظه زباله لجن و مخزن تماس با کلر می باشند. مخزن آن بر روی یک سطح صاف و مسطح نصب می شود و در نهایت بر روی صفحه بتونی قرار داده می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب بتنی پیش ساخته، دارای انواع مختلفی است و به صورت های مختلف و برای موارد مختلف طراحی می شود. دارای مخازن چند سلولی از پیش ساخته شده اند که به شکل های مختلف مستطیلی با استفاده از پانل های دیواری، راهروهای درپوش، مخازن دایره ای تنش دار نیز موجود است. پکیج تصفیه فاضلاب بتنی پیش ساخته یکی از بادوام ترین و ماندگارترین مخازن موجود برای تصفیه فاضلاب است و به دلیل همین ویژگی که طول عمر زیادی را به همراه دارد، بسیار زیاد مورد استفاده واقع می شود.

 

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب هوازی

 

 

 

با توجه به دنیای پیشرفته امروز بدون تردید می توان گفت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین و در عین حال محبوب ترین سیستم های انجام تصفیه فاضلاب، انواع پکیج تصفیه فاضلاب قابل حمل می باشد. سیستمی کاربردی و در عین حال محبوب و پورتال یا قابل حمل و کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی که امروزه روشی کاملا به روز و  مردن و برای اجرای فرایند تصفیه فاضلاب شناخته می شود. به طور معمول  این سیستم ها به دلیل داشتن مزایای رقابتی به نسبت تصفیه خانه های قدیمی تر نزد مصرف کنندگان و مدیران شهری اهمیت فراوانی یافته است. همچنین پکیج تصفیه فاضلاب مورد استقبال و استفاده در هتل ها، شهرک های مسکونی و انواع اداره های غیر تولیدی و در نهایت بیمارستان ها می باشند. همان طور که بیان کردیم این سیستم ها بر اساس مصارف مورد نظر دارای انواع مختلفی هستند. فرایند تصفیه فاضلاب در این دستگاه ها می تواند بر اساس شرایط پساب ها متفاوت باشد و همچنین بر اساس حجم تصفیه می تواند جنس ساخت پکیج تصفیه فاضلاب نیز دارای انواع مختلفی مانند فلزی، بتنی و پلاستیکی باشد.

 

می توان بر اساس نوع کاربرد و موارد مورد استفاده این سیستم های تصفیه فاضلاب را به سه دسته اصلی تقسیم کرد و البته هر یکی می تواند دارای زیر مجموعه هایی باشد. انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی که مورد استفاده برای مصارف خانگی می باشد، دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی که مورد استفاده در بیمارستان ها می باشد و در نهایت دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی که سه دسته مهم تقسیم بندی این محصولات را تشکیل می دهند. از طرفی دیگر این محصولات از نظر جنس ساخت به صورت عمده به سه دسته پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، دستگاه تصفیه فاضلاب پلاستیکی و بتنی تقسیم می شوند. نکته ای که ضرورت توضیح دارد این است که سیستم تصفیه فاضلاب های غیر پلاستیکی مصارف بیشتری در صنایع و شهرک های مسکونی دارند.

 

شرکت فراز تصفیه ( سال تاسیس 1371 ) در طول سالیان متوالی نسبت به طراحی ،تولید تجهیزات و اجرای پروژه ها ی تصفیه آب و فاضلاب ساخت و ارائه انواع پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیندها ی RBC، MBBR ، IFAS و ... در زمینه های خانگی، صنعتی و بیمارستانی فعالیت داشته است.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 111 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:34

تصفیه فاضلاب صنعتی

Fazelab Sanaatiبا توسعه شهرها، افزايش جمعيت وگسترش صنايع روز به روز براهميت كنترل آلودگي محيط زيست افزوده ميگردد. فاضلاب يكي از عوامل آلودگي محيط زيست مي باشد كه لازم است به طريق بهداشتي جمع آوري، تصفيه و مجدداً به گردش آب در طبيعت برگردانده شود. با توجه به محدود بودن منابع و ذخاير آب در اغلب نقاط كشورمان و رشد جمعيت از يك طرف و گسترش صنايع و كشاورزي از طرف ديگر، استفاده صحيح از منابع موجود، امري ضروري است.

 

آبهاي مصرف شده در زندگي به شیوه های مختلف به منابع اوليه برگشت داده مي‌شوند، ولي معمولاً آبي كه بعد از كاربرد به منابع اوليه خود برمي‌گردد , همان آب اوليه نيست , بلكه بصورت مايعي است كه علاوه بر تشكيل دهنده ‌هاي آب مصرفي، انتقال دهنده انواع و اقسام موادي است كه در زندگي روزمره و يا در صنعت , مورد استفاده قرار گرفته است. اگر اين برگشت از فعاليت هاي صنعتي باشد, محتوي هزاران تركيب شيميايي و بيولوژيكي است كه در فعاليت هاي توليدي صنايع استفاده شده است. بطور كلي هرگونه تغييري كه در كيفيت منابع آبي(در اثر تخليه فاضلاب ) رخ دهد, به نحوي كه بسادگي و يا با تصفيه اندك نتوانيم از اين منابع در مصارف عادي استفاده نماييم, آلودگي نام دارد.

 

آب هاي طبيعي قادرند تحت پديده تصفيه خودبخود(در اثر فعاليت ميكروارگانيسم هاي موجود), آلودگي هاي دريافتي را از طريق فعل و انفعالات بيوشيميايي منهدم سازند. حاصل اين انهدام مصرف شدن اكسيژن محلول آب است كه از نظر زندگي آبزيان اهميت فوق‌العاده دارد و اصولاً اگر اكسيژن محلول در آب (در اثر ورود آلاينده‌ها) از حد معيني تقليل يابد، ادامه حيات در آن آب امكان پذير نيست و در چنين آبي اگر تخليه آلوده كننده‌ها ادامه يابد, انهدام آنها مقدور نمي‌باشد.

 

مشاهده این مطلب>>تصفیه فاضلاب شهری

 

منابع توليد فاضلاب هاي صنعتي

 

پساب حاصل از شستشوي ماشين‌آلات و مواد اوليه

پساب ناشي از روشهاي توليد محصولات صنعتي

پساب بهداشتي كارخانه

ويژگيهاي نامطلوب فاضلاب های صنعتي

مواد آلي محلول: اين مواد تقاضاي اكسيژن را ايجاد مي‌كنند. از آنجا كه لازم است حداقل غلظتي از اكسيژن محلول در آبهاي پذيرنده حفظ شوند, لذا ميزان مواد آلي محلول ورودي به منبع آبي به توان خود پالايي منبع پذيرنده محدود شده و توسط مقررات مشخص مي‌شود.

 

جامدات معلق: ترسيب جامدات در قسمتهاي آرام آبهاي سطحي, حيات طبيعي آبزيان را مختل مي‌سازد. لايه‌هاي لجن حاوي جامدات آلي بتدريج تجزيه شده و باعث مصرف اكسيژن و توليد بوهاي نامطبوع مي‌شود.

 

آلاينده‌هايي نظير فنل و ساير مواد آلي: اين مواد باعث توليد طعم و بو در آب شده و در برخي از موارد سرطانزا هستند. چنانچه اين مواد قبل از تخليه حذف نشوند, تصفيه اضافي تري بر روي فاضلاب لازم است.

 

فلزات سنگين: كه با خاصيت تجمعي خود در بدن انسان و ساير موجودات ايجاد خطر مي‌كنند.

 

رنگ و كدورت: اگر چه ممكن است براي پاره‌اي از مصارف مشكل خاصي نداشته باشند, ولي باعث بروز مسائل زيبا شناختي مي‌شوند.

 

نيتروژن و فسفر: هنگام تخليه فاضلاب به درياچه, بركه و ساير منابع پذيرنده, وجود نيتروژن و فسفر نامطلوب است, زيرا باعث افزايش اوتريفيكاسيون و رشد بي‌رويه جلبكها مي‌شوند.

 

روغن و مواد شناور:اين مواد باعث پيدايش جلوه ظاهري نامطلوب شده ومانع از تبادل نور و اكسيژن درسطح آب مي‌گردند.

 

حرارت: تغييرات اكوسيستم را بوجودمي‌آورد و مي‌تواند باعث كوچ و يا مرگ آبزيان شود(كه در محدوده درجه حرارتي خاص قادر به حيات مي‌باشند.)

 

عوامل بيماريزا: وجود عوامل پاتوژن از نظر به خطر انداختن بهداشت عمومي تاثيرات منفي بارز دارد.

 

اسيدي يا قليايي بودن: كه قادرند PH آب را به ميزان قابل توجهي تغيير دهند.

 

مشاهده این مطلب>>اهمیت تصفیه فاضلاب

 

كميت و كيفيت فاضلاب ها

 

حجم و شدت آلودگي فاضلاب های صنعتي معمولاً به ازاي واحد توليد تعريف شده و تغييرات اين مشخصات نيز با استفاده از توزيع آماري بيان مي‌شود. مشخصات پسآب هر كارخانه‌اي داراي يك نوسان آماري است. ميزان اين نوسانات، به تنوع محصولات توليدي , فرآيندهاي توليد كننده پسآب و به نحوه راهبري(پيوسته يا ناپيوسته بودن بهره‌برداري ) بستگي دارد. رويه هاي عملياتي مناسب (براي به حداقل رساندن دور ريزي و ريخت وپاش) ، اين نوسانات آماري را كم مي‌كند.

 

مشاهده این مطلب>>مزایای دستگاه تصفیه فاضلاب

 

پارامترهاي مورد توجه در طراحي سيستم هاي تصفيه

 

معمولا در طراحي يك سيستم تصفيه موارد ذيل در نظر گرفته مي شود :

 

 سادگي سيستم تصفيه خانه

 كاهش قابل ملاحظه در بكارگيري نيروي متخصص

 نتايج مطلوب و راندمان بالا  تا ( 99%)

توجيه فني و اقتصادي نسبت به ساير فرايندها

 جوابگو بودن ويژگيها ي مورد نظر سازمان حفاظت محيط زيست

استفاده حداقل از تجهيزات مكانيكي و برقي

كاهش هزينه هاي بهره برداري و نگهداري تصفيه خانه

پايين بودن ميزان انرژي مصرفي

به حداقل رساندن زمين پرت در طرح تصفيه خانه

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:32

تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پیش از بررسی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی کمی لازم است در خصوص فاضلاب های پر خطر بیمارستانی اطلاعات بیشتری به دست آوریم. حتما می دانید یکی از انواع فاضلاب های مختلف، فاضلاب بیمارستانی می باشد. می دانیم که فاضلاب بیمارستانی یکی از خطرناک ترین فاضلاب های شهری می باشد. می توان گفت که مهمترین معضل انواع فاضلاب های بیمارستانی وجود داشتن انواع مختلف میکرواورگانیسم هایی است که تماما بیماری زا هستند و دارای عفونت های بی شماری می باشند که بسیار زیاد پر خطر هستند.این باکتری های بیماری زا در اثر تخلیه بدون انجام دادن هیچ یک از  مراحل تصفیه به محیط زیست و یا آب های رودخانه ها و غیره می تواند باعث گسترش سریع انواع بیماریهای عفونی و ویروس های مختلف و پر خطر در جامعه شود. علاوه بر این معضل به دلیل بار آلی بالای این نوع از فاضلاب ها در صورت تخلیه به محیط زیست ایجاد معضلات زیست محیطی می کند. با توجه به پتانسیل وجود چنین خطراتی در پسابها و فاضلابهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده از یک پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی مناسب بسیار ضروری میباشد.

 

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

در مورد بررسی پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی باید به این مسئله توجه داشت که یکی از پر سود ترین و مهم ترین دستگاه های تصفیه فاضلاب می باشد. در ابتدای مطلب عنوان کردیم انواع فاضلاب های بیمارستانی از مهم ترین و  خطرناک ترین انواع فاضلاب های شهری هستند. از مهم ترین معضلاتی که در این نوع از فاضلاب ها وجود دارد انواع باکتری های بیماری زای در آن می باشد. باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در این فاضلاب ها بسیار پر خطر و بسیار بیماری زا می باشند و اگر تصفیه صورت نپذیرد و بدون تصفیه این فاضلاب ها وارد آب های دیگر و یا محیط زیست شوند باعث انتشار انواع میکروب ها می شوند و بیماری های بسیار زیادی را در جامعه نشر می دهد.  با توجه به پتانسیل وجود چنین خطراتی در پسابها و فاضلابهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده از انواع پکیج تصفیه فاضلاب مناسب بسیار ضروری و مهم میباشد.

 

بهره برداری از دستگاه و یا سیستم تصفیه کردن انواع فاضلاب های بیمارستانی یکی از مناسب ترین و همچنین مقرون به صرفه ترین  راه ها برای تصفیه فاضلاب های بیمارستانی میباشد که البته کاربرد فراوانی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی از کاربردی ترین انواع پکیج ها می باشد.. برای تصفیه فاضلاب های بیمارستانی اغلب از انواع فرآیندهای تصفیه هوازی مانند فرآیند هوادهی گسترده، تصفیه فاضلاب با فرآیند MBBR ،  تصفیه فاضلاب با فرآیند MBR ، تصفیه فاضلاب با فرآیند USBF و… استفاده می شود. به علت وجود انوع عوامل بیماری زا و اورگانیسم های پاتوژن ضد عفونی اصولی و دقیق این نوع فاضلاب ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

همان طور که پیش تر هم بیان کردیم این فاضلاب تولید شده در پساب های بیمارستان ها پر خطر تر و بسیار مهم تر از فاضلاب های معمولی شهری و خانگی می باشد. دقیقا به همین دلیل است که تصفیه فاضلاب بیمارستانی نیز بسیار پیچیده تر و ضروری تر خواهد بود. معمولا بیمارستان های بزرگ به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی بیشتر نیاز دارند، چرا که معمولا بیمارستان های بزرگ با دارا بودن تعداد زیادی از بیماران و آزمایشگاه ها، لباس های شسته شده،  که همگی مقدار قابل توجهی از فاضلاب سمی را تولید میکنند. چنین فاضلابی که سرشار از مواد آلی گوناگون است با یک فرایند ساده بیولوژیکی قابل بازیافت نیست ، زیرا حاوی آلاینده هایی است که مانع از انجام فرآیند تصفیه بیولوژیکی می شود.

 

 

 

 

آلودگی هایی که پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی مرتفع می کند

همان طور که پیش تر هم بیان کردیم ضرورت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی برای از بین بردن آلودگی های بیماری زایی می باشد که حاصل از پسماند های بیمارستانی است. به طور کلی می توانیم انواع آلودگی های بیمارستانی را به 4 دسته تقسیم بندی کنیم که این موارد به شرح ذیل می باشند : 

 

یکی از مهم ترین و خطرناک ترین پساب های بیمارستانی به خصوص در بیمارستان های بزرگ پاتوژن های میکروبی و باکتری ها و ویروس های مضر می باشند.

از دیگر انواع پساب های باقی مانده در بیمارستان های مختلف انواع داروها و همچنین متابولیت های آنها می باشد.

مهم ترین و خطرناک ترین آلودگی های تولیدی که خطر ای بسیاری برای سلامتی جامعه دارد و انواع پکیج تصفیه فاضلاب های بیمارستانی ایزوتوپهای رادیواکتیوی را از بین می برد.

همچنین مواد شیمیایی خطرناک، فلزات سنگین از دیگر آلاینده های بیمارستانی هستند.

و از دیگر آلاینده های بیمارستانی انواع پسماند های بجا مانده از انواع دارو های بیمارستانی می باشد.

فراز تصفیه ارائه دهنده انواع سیستم ها و دستگاه های تصفیه فاضلاب های بیمارستانی در ایران می باشد. شما علاقه مندان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه های مختلف تصفیه فاضلاب ها با مشاوران و متخصصان ما در فراز تصفیه تماس حاصل نمایید.

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:32

تصفیه فاضلاب

 

برای بررسی پیکج تصفیه فاضلاب به روش SBR ابتدا باید این روش را بررسی کنیم. روش تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش   SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم  تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .  در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.به این ترتیب پکیج تصفیه فاضلاب با این روش مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه بررسی پکیج تصفیه فاضلاب باید به این نکته اشاره کرد که فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود. در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد .در مجموعه ی دوم بدلیل بالا بودن MLSS، شرایط مطلوبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیسمها بوجود می آید .بخشی از لجن جمع آوری شده در مجموعه ی دوم پس از خروج پساب تصفیه شده و به مجموعه ی اول منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد . پکیج تصفیه فاضلاب آماده شده با سیستم های SBR بطور موفقیت آمیزی برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی بکار رفته اند. این سیستم برای جوامع و صنایعی که بطور پیوسته تولید فاضلاب نمی کنند و یا فاضلاب کمی تولید می کنند، بسیار مناسب میباشد.

 

مزایا و معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR به شکل زیر میباشد:

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

•    همه مراحل متعادلسازی، ته نشینی اولیه، تصفیه بیولوژیکی و ته نشینی ثانویه در یک مخزن به وقوع می پیوندد.

•    سیتم SBR از لحاظ بهره برداری و کنترلی دارای انعطاف پذیری بالایی میباشد.

•    سطح مورد نیاز برای سیستم SBR نسبت به روشهای دیگر کمتر میباشد.

•    به علت عدم نیاز به واحدهای ساختمانی دیگری از قبیل متعادلسازی، ته نشینی اولیه و ته نشینی ثانویه هزینه سرمایه گذاری اولیه پایین میباشد.

معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

•    نگهداری و بهره برداری از سیستم نیازمند مهارت بالایی می باشد.

•    به علت تجهیزات کنترلی پیشرفته و پیچیده بکاررفته هزینه نگهداری و تعمیرات بالا میباشد.

•    به علت نوع روش تخلیه پساب،امکان خروج لجن با فاضلاب تصفیه شده وجود دارد.

•    امکان گرفتگی دیفیوزر هوادهی در طول مراحل  متعادلسازی و ته نشینی با این روش در پکیج تصفیه فاضلاب وجود دارد.

 

 

سیکل تصفیه در روش SBR

1          فاز پر شدن                (Charging Phas )      در این فاز از تصفیه پکیج تصفیه فاضلاب، فاضلاب وارد محفظه اولیه شده و مواد جامد پس از طی مدت زمان لازم ته نشین میگردند . سپس لایه بالایی از محفظه اولیه به محفظه SBR می ریزد .

2          فاز هوادهی                ( Aeration Phase )   تصفیه بیولوژیکی میکروارگانیسم ها با شروع هوادهی در محفظه SBRآغاز می گردد . با یک هوادهی کوتاه مدت و طی شدن فاز استراحت (Rest phase )، ته نشینی و جداسازی بوقوع می پیوندد . حال این لجن فعال شده و در مخزن SBR با استفاده از میلیون ها میکروارگانیسم ، عملیات شفاف سازی آب را به انجام میرساند.

3          فاز استراحت               ( Rest Phase )         در این فاز میکروارگانیسم های هوازی ( موجودات زنده ) در کف مخزن غرق می شوند و در حین ته نشینی ، آب زلال در لایه ی روئین مخزن SBR قرار میگیرد.

4          فاز تخلیه                    (Sewage Water Draw – off) پساب زلال به دست آمده در این فاز به بیرون مخزن SBR هدایت می شود ( نهر ، رودخانه ، دریا ) و یا امکان ریختن به چاه جذبی را پیدا می کند.

5          به کارگیری لجن فعال   ( Sludge Retu )      میکروارگانیسم های بارور شده در پکیج تصفیه فاضلاب با روش هوادهی عمقی ، پس از خروج پساب تصفیه شده ، از کف مخزن ثانویه به مخزن اولیه منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد.

 

روش تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش   SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم  تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .  در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود . در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد . به طور کلی می توان عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr را یکی از روش های مهم فرایند تصفیه فاضلاب در نظر گرفت.

پکیج تصفیه فاضلاب sbr

برای بررسی پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr ابتدا باید بدانیم عملکرد راکتور های sbr به گونه ای می باشد. در حقیقت می توان گفت که انواع راکتورهای sbr نوعی از فرآیند لجن فعال برای تصفیه فاضلاب های مختلف است .اکسیژن از طریق مخلوط فاضلاب و لجن فعال حباب می شود تا مواد آلی (به عنوان اکسیژن خواهی بیولوژی (BOD) و  اکسیژن خواهی شیمیایی (COD) اندازه گیری شود) اندازه گیری می شود. پساب تصفیه شده ممکن است برای تخلیه در آبهای سطحی یا احتمالاً برای استفاده در زمین مناسب باشد. به این ترتیب فرایند تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس این روش، کاملا موثر و کاربردی می باشد.

مراحل تصفیه به کمک پکیج تصفیه فاضلاب sbr

در حقیقت پکیج تصفیه فاضلاب در شرایطی که به روش sbr فرایند تصفیه را انجام دهد پنج مرحله مهم را پشت سر می گذارد. شما در ادامه می توانید با این پنج مرحله به ترتیب اولویت آشنا شوید :

پر کردن مخزن اولین مرحله می باشد.

انجام فرایند هوادهی به کمک دیفیوزر هوادهی و در عمده موارد دیفیوزر حباب ریز هوادهی.

مرحله سوم در این فرایند مرحله واکنش نام دارد.

در مرحله بعدی تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس sbr شاهد ته نشینی خواهیم بود.

در نهایت هم آخرین مرحله تصفیه فاضلاب، زلال سازی هست.

 

 

 

 

تازه ها ...
ما را در سایت تازه ها دنبال می کنید

برچسب : تصفیه فاضلاب صنعتی,پکیج تصفیه فاضلاب ,تصفیه فاضلاب بیمارستانی ,دیفیوزر هوادهی, دیفیوزر حباب ریز, نویسنده : تازه ها tazeeha بازدید : 126 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1400 ساعت: 21:29